Algemeen23.01.2010

MarketingSherpa Miami: Flint McGlaughlin & email marketing


MarketingSherpa Miami: Flint McGlaughlin & email marketing

De jaarlijkse e-mail marketing summit van Marketing Sherpa is net achter de rug, dus tijd om even een stand van zaken op te stellen. Mijn volgende blogposts zullen over deze summit gaan, met dank aan Kenny Van Beeck van Emailgarage.

Dag 1

De eerste dag begon met een workshop met keynote speaker Flint McGlaughlin of hoe je e-mail marketing best kunt aanpakken. Klik op lees meer voor een samenvatting van de workshop.

Algemene bevindingen:

  • mensen kopen niet van een website, maar van mensen. Probeer dus emotie op te wekken op je website
  • duidelijkheid primeert boven overtuiging
  • een email is geen advertentie. Agentschappen denken nog steeds teveel dat een email een vertaling is van een offline creatief verhaal.

Wil je dat je email succes heeft, dan heb je deze 3 stappen om te volgen:

1.  optimaliseer de koop/conversie funnel

2.  maak doelgerichte emails met relevante content

3.  optimaliseer landingspagina’s

 

1) De koop/conversie funnel

  • hoe goed je producten/services scoren, laat dit vertellen door anderen.
  • gebruik buttons die een voordeel weergeven: bijvoorbeeld: “ontvang je gratis sample hier”
  • gebruik beelden als ze er toe doen of de funnel kunnen beïnvloeden (positief dan wel)
  • minimaliseer elementen die problemen kunnen opleveren: te lange formulieren, te veel info etc
  • voeg een gemakkelijk aanklikbare privacy policy en laat dit openen in een pop-in. Het gebruik ervan heeft een positief effect op je conversie

 

2) doelgerichte en relevante emails

  • doel = klikken, niets meer!
  • eerste 2 lijnen tekst moet de inhoud van de hele email weergeven
  • hoe veel emails je stuurt hangt samen met hoe relevant ze zijn, differentieer dit per doelgroep
  • de email is het startpunt, vertel niet opnieuw hetzelfde verhaal op de landingspagina. De landingspagina is het vervolgverhaal.
  • hou je doel goed voor ogen bij het maken van een landingspagina
  • de “value proposition” is het meest belangrijke bij het maken van een email: waarom zou iemand bij jou moeten kopen en niet bij je concurrent en waarom dat product of die dienst?
  • relevante subject lines kunnen een conversie verbeteren. De relevantie van het bericht zelf, verhoogt dan weer de click through rate

 

3) Landingspagina’s optimaliseren

  • In 7 seconden moet iemand hetvolgende kunnen beantwoorden:
    • waar ben ik?
    • Wat kan ik hier doen?
    • Wat moet ik hier doen?
  • de titel moet aanzetten om verder te lezen
  • navigatie: probeer dit te minimaliseren
  • een 2 kolom structuur op een landingspagina is minder effectief
  • redesign in plaats van “fix the problem”
  • 2 feiten vergroten de problemen:
    • lengte
    • moeilijkheid (tekst/navigatie/ etc)

Doorgestuurd door Kenny Van Beeck (www.emailgarage.be)