Meer dan duizend merkproducten in één televisieweek

Vorig artikel Volgend artikel

Om de twaalf minuten komt er op de Vlaamse televisie een merkproduct in beeld. Dat blijkt uit de masterproef van Marijke Wouters van het departement toegepaste economische wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Voor welke product placement er al dan niet betaald is door adverteerders, kon door de onderzoekster niet achterhaald worden.

Mijn%20restaurant3

Maar wel blijkt dat er bij de commerciële zenders veel meer merkproducten te zien zijn dan bij de openbare zenders. VT4 en VTM zijn de koplopers, terwijl Canvas en Ketnet het minst actief zijn met product placement. De onderzoekster merkt wel op dat de concentratie product placement in Vlaamse televisieprogramma's groter is dan in Amerikaanse. Op een week tijd noteerde ze 1.020 merkproducten in 358 televisieprogramma's. Drie vierden van die merkproducten worden middelmatig tot zeer prominent in beeld gebracht. (MH)

[Bron: De Standaard]

De afbeelding is van het VTM-programma 'Mijn Restaurant'. Op de achtergrond ziet u reclame voor het champagnemerk Canard-Duchêne

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies