Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Merken
moeten niet bang zijn om consumenten meer controle te geven.
Adverteerders moeten beseffen dat zij niet meer aan de touwtjes trekken
in de relatie met klanten. Voorheen waren merken de machthebbers.
Tegenwoordig zijn merken als kinderen tijdens een gymles, die maar
moeten hopen dat ze in het team worden gekozen.
Media en merkbeleving zijn veranderd, en worden gedomineerd door
digitale technologieën. User-generated content was een tijdje geleden
nog een hype waar alleen veel over werd gesproken, maar tegenwoordig is
het een belangrijk onderdeel van het onlinegedrag van consumenten.
Marketeers moeten een manier vinden om ingang te vinden bij deze
consumenten, die zo verknocht zijn aan interactiviteit. Daartoe moeten
ze rekening houden met de wens van consumenten om te creëren,
controleren en delen.
Apple heeft tijdig ingespeeld op de behoefte van consumenten om
zichzelf te uiten en producten te personaliseren. De naam van producten
als I-Pod, I-Tunes, I-Mac geeft aan waar het om draait: niet het merk
maar `I`, de individuele consument. Nike laat consumenten zelf schoenen
ontwerpen via nikeid.com, en Procter and Gamble luistert naar de wensen
van moeders via www.vocalpoint.com.
[Bron: allaboutbranding.com]