Minder adverteerders voor zoekmachines

Vorig artikel Volgend artikel

Minder adverteerders voor zoekmachines

Het aantal adverteerders op de drie belangrijkste zoekmachines is tijdens het tweede kwartaal van dit jaar niet langer gegroeid. Bij MSN ging het aantal actieve klanten zelfs met bijna 20 procent achteruit. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau AdGooroo. In februari van dit jaar had MSN ongeveer evenveel zoekmachine-adverteerders dan concurrent Yahoo, maar is sindsdien gestaag achteruitgegaan en zit nu op gelijke hoogte van Google. AdGooroo vreest voor de toekomst een stagnatie van de zoekmachine-inkomsten.

Google kende tijdens het tweede kwartaal een achteruitgang met 6,4 procent, terwijl Yahoo een lichte groei kende met 0,03 procent. Op twaalf maanden tijd kende Google een achteruitgang met 8,5 procent, terwijl MSN een daling kende met 6,7 procent. Yahoo kon daarentegen 9,8 procent meer adverteerders aanspreken. Door het dalend aantal adverteerders, gaat echter ook de concurrentiestrijd voor hogere biedingprijzen achteruit. "Indien er niet agressiever zal geboden worden voor zoekreclames, dreigt de sector in de toekomst te stagneren," voert AdGooroo aan.

"Het adverteerdersaantal is in het verleden een betrouwbare indicator geweest voor de inkomsten van de zoekmachines, maar Google probeert die regels nu te veranderen door een verhoogde nadruk te leggen op de kwaliteit van de reclame," aldus AdGooroo. "Dat wordt duidelijk wanneer er gekeken wordt naar het aantal reclames die per sleutelwoord worden vertoond. Bij Google is het aantal reclames de voorbije zes maand van 6,5 gedaald naar 4,0, een daling met bijna 40 procent. Dat is wellicht het gevolg van de pogingen van Google om de kwaliteit van zijn reclame te verbeteren."

[Managing 21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies