Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Het aantal adverteerders op de drie belangrijkste zoekmachines is
tijdens het tweede kwartaal van dit jaar niet langer gegroeid. Bij MSN
ging het aantal actieve klanten zelfs met bijna 20 procent achteruit.
Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau AdGooroo. In
februari van dit jaar had MSN ongeveer evenveel
zoekmachine-adverteerders dan concurrent Yahoo, maar is sindsdien
gestaag achteruitgegaan en zit nu op gelijke hoogte van Google.
AdGooroo vreest voor de toekomst een stagnatie van de
zoekmachine-inkomsten.
Google
kende tijdens het tweede kwartaal een achteruitgang met 6,4 procent,
terwijl Yahoo een lichte groei kende met 0,03 procent. Op twaalf
maanden tijd kende Google een achteruitgang met 8,5 procent, terwijl
MSN een daling kende met 6,7 procent. Yahoo kon daarentegen 9,8 procent
meer adverteerders aanspreken. Door het dalend aantal adverteerders,
gaat echter ook de concurrentiestrijd voor hogere biedingprijzen
achteruit. “Indien er niet agressiever zal geboden worden voor
zoekreclames, dreigt de sector in de toekomst te stagneren,” voert
AdGooroo aan.
“Het adverteerdersaantal is in het verleden een
betrouwbare indicator geweest voor de inkomsten van de zoekmachines,
maar Google probeert die regels nu te veranderen door een verhoogde
nadruk te leggen op de kwaliteit van de reclame,” aldus AdGooroo. “Dat
wordt duidelijk wanneer er gekeken wordt naar het aantal reclames die
per sleutelwoord worden vertoond. Bij Google is het aantal reclames de
voorbije zes maand van 6,5 gedaald naar 4,0, een daling met bijna 40
procent. Dat is wellicht het gevolg van de pogingen van Google om de
kwaliteit van zijn reclame te verbeteren.”
[Managing 21]