Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Slechts een derde van alle luxemerken verkoopt zijn
producten online. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester. De helft van de luxemerken
zonder eigen webwinkel heeft ook geen plannen om er een op te zetten. De meeste
luxemerken gaan er van uit dat hun klanten wel online zoeken naar het merk,
maar offline de producten zullen kopen.
Daarnaast geven luxemerken aan dat online verkopen niet in
de brand- en salesstrategie of in de distributiestrategie past. Een deel van de
luxemerken zonder webwinkel verkoopt momenteel online via retailkanaalpartners.
Het lijkt erop dat de luxemerken door af te zien van online
verkoop veel omzet mislopen. Acht op de tien welvarende consumenten is namelijk
iedere dag op het internet te vinden en doet daar regelmatig luxe aankopen. Een gemiddelde bestelling bij een Belgische webshop heeft een toch wel een
belangrijke financiële waarde : 19% van de bestellingen situeert zich
tussen 31 en 50 euro, 28% zit tussen 51 en 100 euro, 16% tussen 101 en
200 euro en maar liefst 25% kost tussen 201 en 500 euro.