Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Door de komst van de mobiele applicaties op onder andere Apple’s iPhone is er ook een nieuw
businessmodel ontstaan voor content. Als de tablet nog meer beleving (lees: schermgrootte) gaat toevoegen
aan de apps, dan is de weg vrij voor uitgevers en omroepen om nieuwe
inkomstenstromen aan te boren gebaseerd op een massa aan kleine
bedragen.
Kenmerken
– apps combineren software (functionaliteit) en content
(inhoud/entertainment) en voegen daardoor waarde toe
– apps zijn alleen bruikbaar op een specifiek apparaat
– apps zijn niet makkelijk deelbaar of kopieerbaar
– winkel altijd bij de hand voor nieuwe aankopen
– er is een laagdrempelig afrekenmodel voor kleine aankopen (‘in app’),
voor bijvoorbeeld een nieuwe editie van een krant
– iedere partij kan zelf apps bedenken en toevoegen
Interessant om te zien is dat de New York Times een aparte divisie Reader
Applications heeft opgericht die zich alleen maar gaat bezighouden
met dit soort apparaten. Ze beseffen als geen ander dat je in de strijd om de gunst van de
consument in het digitale medialandschap alleen overleeft met topcontent
plus topfunctionaliteit plus topdesign. Developers en interface designers krijgen dus een steeds grotere rol
in mediabedrijven.
Bereik
Een ander interessant aspect is bereik. De tablet zal niet
vergelijkbaar zijn met de iPhone, die een doorslaand succes is. Iedereen
heeft een telefoon nodig, dus in de keuze voor een iPhone speelt altijd
mee dat er toch gekozen moet worden voor een nieuwe telefoon. En waarom
dan niet zo’n coole iPhone? Die noodzaak is er (nog) niet in de aanschaf van een tablet. Waarom
zou je? Nog een apparaat erbij. Het zal dus nog wel even duren voordat
er massabereik is.
Aan de andere kant heeft Apple met de iPod al bewezen een compleet
nieuwe productcategorie tegen hoge prijzen in de markt te kunnen zetten,
dus waarom niet met een tablet. Ook het succes van de Kindle bewijst
dat er een behoefte is.