Algemeen14.08.2008

Mobiele operatoren scoren op Olympische Spelen


Mobiele operatoren scoren op Olympische Spelen

Een
groot gedeelte van de wereldwijde gebruikers van mobiele telefonie
volgen de Olympische Spelen in Peking met hun gsm-toestel. Dat blijkt
uit een rapport van het onderzoeksbureau Nielsen. Daarbij blijkt dat in
de Verenigde Staten bijna 45 procent van de bezitters van een mobiele
telefoon op één of andere manier met hun apparaat de gebeurtenissen op
het Olympisch evenement volgen. In Groot-Brittannië is dat 31 procent.
Atletiek en turnen vormen de meest populaire Olympische sporten die de
gebruikers van mobiele video willen volgen.

In de Verenigde
Staten is het turnen de meest populaire sport bij de gebruikers van
mobiele telefonie (61 procent), gevolgd door zwemmen en duiken (58
procent) en atletiek (54,4 procent). In Groot-Brittannië is atletiek
het populairste (89 procent), gevolgd door boksen (59,1 procent) en
turnen (53,7 procent). “Mobiele media hebben een grote impact op de
manier hoe de consument zich opstelt tegenover de Olympische Spelen,”
aldus de onderzoekers. “De interesse gaat vooral naar korte
evenementen, zoals atletiek en turnen.”

Teamsporten, zoals
voetbal en volleybal, zijn volgens de onderzoekers minder geschikt voor
de mobiele telefonie. “Maar toch willen de gebruikers toch de score
volgen op hun mobiele toestellen,” voert Harris aan. Uit het onderzoek
bleek verder dat 23 procent van de Amerikaanse gebruikers en 17 procent
van de Britse gebruikers de Olympische Spelen op het het mobiel
internet volgt. Uitslagen en de medaillescores zijn daarbij de
belangrijkste informatie die de gebruiker via het mobiele internet wil
vernemen.

Met deze resultaten is het volgens Harris begrijpelijk
dat grote mediabedrijven hun mobiele websites hebben geoptimaliseerd en
een aantrekkelijke mobiele content hebben samengesteld voor consumenten
die flitsen van de Olympische Spelen willen opvangen.

 

[Bron: Managing21- foto: Murray Richards]