Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
‘Moet de belastingbetaler de openbare omroep financieren opdat die onze website kan kopiëren?‘
Die vraag stelde Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van de
Corelio-kranten Het Nieuwsblad en De Standaard, gisteren tijdens een
debat op de conferentie Digital News Affairs 2009,
die net als vorig jaar in Brussel wordt georganiseerd. Het debat had
als thema de manier waarop de gevestigde media omgaan met het snel
veranderende landschap van technologie en nieuwe media. Aan het debat
namen naast Peter Vandermeersch ook vertegenwoordigers van Deutsche
Welle, NOS, BBC, Skynews en Wall Street Journal deel.
Het wordt duidelijk dat ook steeds meer consumenten zich afvragen
waarom publieke omroepen die gefinancierd worden met belastinggeld zich
vandaag moeten begeven op het terrein van de kranten. ‘Publieke
omroepen hadden vroeger radio en tv, wij hadden onze kranten en er was
een duidelijke scheiding. Vandaag eten we beiden mekaars lunch op,‘ aldus Vandermeersch, die eerder tijdens een twintig minuten durende keynote speech een hoopvol beeld van de toekomst schetste voor de Belgische
krantenwereld in het algemeen en de Coreliokranten in het bijzonder.
De Vlaamse kwaliteitskranten De Tijd, De Morgen (De Persgroep) en De
Standaard (Corelio) zijn ondanks de doemberichten ‘alive and kicking’
en bereiken volgens Vandermeersch meer lezers dan ooit. De Standaard ziet
het digitale tijdperk dan ook allesbehalve als een bedreiging voor de
gevestigde media, maar als een grote kans. Bewijs daarvan is de
volledige integratie van de drie platformen print, web en mobiel en het
succes van de websites van De Standaard en Het Nieuwsblad, die samen
1,4 miljoen mensen in Vlaanderen bereiken. Toch blijven de inkomsten
nog onevenwichtig. Zo haalt De Standaard nog steeds 91% van zijn omzet
uit de printactiviteiten en amper 9% uit het web.
Vandermeersch sprak over zijn ‘9 Believes’ of overtuigingen, die
succes in het digitale tijdperk moeten garanderen, maar stelde daarbij
telkens ook een vraag. Hij verwees naar het succes van Twitter-‘user
generated content’, die vorige week bij de ramp met Turkish Airlines in
Schiphol opnieuw cruciaal bleek, maar vroeg zich af of de waarde van
dat soort berichtgeving niet wordt overschat? Hij legde ook uit hoe De
Standaard de muren tussen de redactie en de sales- en marketingafdeling
heeft gesloopt. ‘Een revolutionaire aanpak, die uiteraard ‘gevarenzones’ inhoudt, die grondig moeten worden bekeken.’
Vandermeersch waarschuwde voor kannibalisatie, wees op het belang van
de IT-afdelingen en vroeg zich af of fouten niet al te snel op de rug
van die IT-afdelingen worden geschoven.
Nog volgens De Standaard-hoodredacteur wordt het mobiele platform
het medium van de toekomst al weet hij nog niet waar het geld voor de
kranten zit in die mobiele diensten. ‘Ik heb het antwoord niet en vraag
me af of iemand anders het heeft?’Verder zei hij dat content uit meer
dan woorden betsaat en wees in dat verband op het belang van het
gebruik van infografieken, video en audio.
Maar er blijven ook nog grote uitdagingen. Vandermeersch verwees
naar de kansen die worden gemist met betrekking tot het rekruteren en
trainen van jong journalistiek talent, naar het vaak te repetitief
karakter van content, eerder dan het produceren van ‘unieke
berichtgeving’, naar de vele vraagtekens die blijven bij hoe men geld
kan verdienen aan de bezoekers van websites en het gebrek aan
‘leverage’ met de sociale netwerken.
Het debat dat op de presentatie van Vandermeersch volgde bracht
weinig nieuwe dingen aan het licht (‘Een online journalist wordt
afgerekend op het aantal keer dat zijn artikels worden gelezen’)en
gleed stilaan maar zeker af in een welles-nietesdiscussie tussen de
openbaren omroepen (BBC, Deutsche Welle en NOS) en de onafhankelijke
initiatieven (De Standaard, Skynews en Wall Street Journal) waaruit de
aanwezigen niet veel wijzer werden. De vraag of ‘de belastingbetaler de openbare omroep moet financieren opdat die een website als die van De Standaard kan kopiëren’ werd dan uiteindelijk ook niet beantwoord. (foto: De Nieuwe Reporter)