Multi-Mania 2010

Vorig artikel Volgend artikel

Multi-Mania 2010

Op 11 mei 2010 was het weer tijd voor de jaarlijkse hoogmis van Multimedia in België Multi-Mania.  Gestart als initiatief vanuit Howest (Hogeschool West-Vlaanderen) is dit op relatief korte tijd toch uitgegroeid tot een event met een ruime keuze aan nationale en internationale sprekers.   Als locatie wordt nog steeds gekozen voor Expo Kortrijk, een zeer mooie locatie met veel mogelijkheden, zij het wel niet ideaal qua ligging.

Eigenlijk was het event al een dagje eerder van start gegaan met enkele workshops, maar ze konden mij geen twee dagen missen op kantoor om ook op maandag aanwezig te zijn.

Bij het toekomen viel me meteen op dat de grote zaal die tijdens voorgaande edities wel gebruikt werd nu niet meer deel uit maakte van de beurs.  Door de iets lagere opkomst (of althans zo leek het toch) was dit een zeer goede keuze.  De opkomst leek lager, of dit ook daadwerkelijk het geval was kunnen enkel de organisatoren bevestigen, maar ook het aantal sponsors leek veel minder dan andere jaren.  Daar waar Microsoft vorig jaar nog met een grote stand aanwezig was waren er dit jaar geen echt grote stands te bekennen.  De reden hiervoor is niet meteen duidelijk, maar ik had persoonlijk ook de indruk dat er minder ophef gemaakt was voor de start van het event.  Programma en inschrijvingen waren pas twee weken op voorhand toegankelijk en ik heb zelf als trouwe bezoeker geen mailing mogen ontvangen.

Nochtans heeft Multi-Mania alles om nog te groeien.  De opleidingen waaraan deze beurs gekoppeld zijn, zijn van een hoog niveau en Kortrijk krijgt in de Belgische multimedia-wereld toch enig aanzien.  Scholen in Antwerpen, Mechelen, Hasselt, … kunnen enkel jaloers zijn op een dergelijk evenement.  Daarom blijf ik het vreemd vinden dat gelijkaardige opleidingen in andere steden niet actief uitgenodigd worden (misschien zelfs om mee te werken).  Dit is niet alleen positieve reclame voor de opleiding aan Howest, maar zorgt er ook voor dat gelijkaardige opleidingen hun niveau zullen opkrikken.  En als werkgevers in de sector zien we dit toch allemaal graag gebeuren.

2M10

Minpuntje aan de opeenvolging van sprekers… er was geen endnote waarbij iedereen terug in de zelfde zaal terecht kwam.  Ja, er was een Award-uitreiking, maar persoonlijk is dit voor mij als niet-student niet interessant genoeg om te blijven.  Een endnote zou geen slechte beslissing zijn om het geheel van presentaties af te sluiten.

Keynote

Zoals traditioneel het geval, werd de opening keynote verzorgd door hoofdsponsor van dit event Adobe.  Het werd een inleiding tot CS5 on XTC.  De korte tijd die Serge Jespers en Ton Frederiks toebedeeld kregen was wel nefast voor de vele nieuwe features die CS5 te bieden heeft.  Maar dit werd ruimschoots goedgemaakt in de verschillende sessies die hier dieper op in gingen.  Met een kleine steek naar Apple werd er een preview gegeven van Flash 10.1 op Android wat werkelijk draait als een droom.

Serge Jespers @2M10

The art of emotional design

Aral Balkan is een topspeaker en is op zich al een reden om jaarlijks aanwezig te zijn op Multi-Mania.  Zijn betoog was niet geheel nieuw, maar vormde wel een verdere aansluiting op de presentatie van vorig jaar.  Hij sprak over interaction design en experience design (XD).  Met de uitspraak: “When building apps/websites, don’t worry about your own problems, but those of the users” slaat hij de nagel op de kop.  Ik zie zelf nog te vaak websites die gemaakt zijn door developers, maar niet voor de gebruikers.  Usability is de eerste stap waarover men het nu ondertussen wel eens geraakt.  De volgende stap is ‘the art of user experience’ ofwel experience design.  Hierbij zijn apps/websites niet alleen bruikbaar en “edible”, maar een plezier om te gebruiken (delightful, pleasurable, beautiful, magical)

Aral Balkan @2M10

IT entrepreneurship & innovation

Deze presentatie had plaats in een zaaltje dat zich in een totaal andere locatie binnen in Expo Kortrijk bevond.  Een totaal foute keuze waarbij je afdwaalde van de beurs zelf en het gevoel had dat dit totaal geen belang had.  Nog een zeer groot nadeel was dat er niemand in dit lokaal in staat bleek de geluidsinstallatie in orde te krijgen.  Hierdoor was niet alleen de spreker niet echt goed verstaanbaar, maar liep meer dan 50% van zijn presentatie in het water (filmpjes die geen geluid hadden).  Een fout van de organisatie, maar zeker ook van de spreker.  Always test your equipement!

De presentatie werd gegeven door Bix Jacobse (CEO van Groninge Internet Exchange en Internet Valley).  Hij sprak ons over het grootste probleem waar starters mee te maken krijgen: GELD.  Banken denken in risico’s en daarom krijgen nieuwe, innovatieve ideeën vaak niet de groeikansen die ze nodig hebben.  Nochtans starten de meeste innovatieve ideeën in kleine onafhankelijke bedrijfjes die dan later opgekocht worden door grotere bedrijven.  Kleine starters met de juiste visie zorgen er op die manier voor dat er nieuwe initiatieven komen en daar is geld voor nodig.  Internet Valley wil voor een deel hieraan tegemoet komen door hen te steunen.  Voor mezelf had deze presentatie geen waarde, maar ik kan mezelf inbeelden dat studenten hier wel iets aan overgehouden hebben.

Bix 
Jacobse @2M10

Design is Dead presents: The Deleted Scenes

Deze presentatie had ik reeds gezien, maar omdat mijn collega’s van Wallace & Sanders deze wilden zien heb ik me er nog maar eens bij gezet.  Meer informatie over deze presentatie kan je terugvinden in mijn verslag van de Adobe Usergroup Meeting Design SIG.

Ook hier even toch de organisatie op de vingers tikken voor de problemen met het geluid.

eBoy Happy 13

Deze Duitse grafici werkten al voor enkel zeer grote klanten en zijn wereldberoemd met hun pixelbased 3D-ontwerpen.  Er zijn zelfs spelletjes ontwikkeld op basis van hun specifieke stijl.  Hoewel deze presentatie beter in het Duits werd gegeven (want “sie sprachen English mit hair) was het een zeer leuke presentatie die een blik richtte op hun evolutie.  3 artiesten die elk van thuis uit samenwerken (virtual office) binnen 1 zelfde stijl is uniek.  Zeker als je bedenkt dat door het halsstarrig vast te houden aan deze specifieke stijl zij toch groot zijn geworden.  Dit geeft aan dat doorzettingsvermogen en een duidelijk visie tot succes kunnen leiden.

Ondertussen zijn zij mee geëvolueerd en zijn zij van print naar web en zelfs naar real-life 3D-modellen gegaan.

eBoy @2M10

The adventures of Jam Boy

Mijn eerste gedacht bij deze titel was dat we naar iets muzikaals gingen kijken.  Lekker jammen met leuke deuntjes en sounds.  Niets was minder waar.  In plaats daarvan kregen we een presentatie over confituur.  Mijn eerste reactie was “RUN!”, maar ik ben toch blijven zitten en heb zo misschien wel de leukste presentatie van Multi-Mania mogen meemaken.  Fraser Doherty is een selfmade man die gewoon graag confituur maakt.  Hij kwam op het idee om deze aan de buren te verkopen en vanaf toen is het eigenlijk totaal ontspoord.  Toen de keuken van zijn ouders te klein werd, ging hij als tiener nog op zoek naar glorie bij de grote spelers.  En nu op 21 kan hij zich tot één van de groten rekenen.  De manier waarop deze jonge ondernemer vanuit een dom idee een succesvol zakenman geworden is, is ronduit inspirerend.

Kicking ass in advertising land

AdNerds staat ook altijd garant voor een leuke presentatie.  Deze keer was het eigenlijk één grote vacature-campagne, maar dat neemt niet weg dat het leuk was om te volgen.  Ze begonnen hun presentatie met online media te vergelijken met de film Wall-E.  Het hele internet is één grote puinhoop met teveel rommel, de kunst is om tussen al deze junk waardevolle dingen te vinden en deze te delen (met EVE).

Volgens AdNerds zijn er twee types mensen: die met een analogically conditioned brain en die met een digitally conditioned brain.  De eerste groep denkt altijd straight to business, recht door zee, just do it.  De tweede groep is anders, zij denken in netwerken en zij denken verder dan het vanzelfsprekende.  De tweede groep zijn zij die creatief met nieuwe technologie kunnen omgaan.  Die begrijpen waar we met technologie naar toe kunnen.

AdNerds @2M10

The process of re-designing a successful blog

Hoewel ik dit stukje door Veerle Pieters zeer leuk vond, werd dit door mijn collega’s iets minder gesmaakt.  Zelf ben ik al een jarenlange fan van de blog van Veerle Pieters, maar mijn collega’s kenden deze blo niet echt.  Daarom werd het voor hen gebrachte verhaal iets abstracter en was er geen kader waarbinnen zij dit konden plaatsen.  En hier kan ik volkomen in volgen.  De inhoud was leuk gebracht, maar door het uitblijven van enige technische details werd het voor mensen die de blog niet kennen misschien wat magertjes.  Maar ikzelf heb de presentatie zéér gesmaakt en was blij te zien dat de langverwachte restyle er eindelijk was (ik ben dan ook thuis meteen gaan surfen op de vernieuwde blog).

Veerle Pieters @2M10

Met dank aan vormplus en marc.thiele en mijn iPhone voor de foto’s

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies