Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Op 11 mei 2010 was het weer tijd voor de jaarlijkse hoogmis van
Multimedia in België Multi-Mania. Gestart als initiatief vanuit Howest
(Hogeschool West-Vlaanderen) is dit op relatief korte tijd toch
uitgegroeid tot een event met een ruime keuze aan nationale en
internationale sprekers. Als locatie wordt nog steeds gekozen voor
Expo Kortrijk, een zeer mooie locatie met veel mogelijkheden, zij het
wel niet ideaal qua ligging.
Eigenlijk was het event al een dagje eerder van start gegaan met
enkele workshops, maar ze konden mij geen twee dagen missen op kantoor
om ook op maandag aanwezig te zijn.
Bij het toekomen viel me meteen op dat de grote zaal die tijdens
voorgaande edities wel gebruikt werd nu niet meer deel uit maakte van de
beurs. Door de iets lagere opkomst (of althans zo leek het toch) was
dit een zeer goede keuze. De opkomst leek lager, of dit ook
daadwerkelijk het geval was kunnen enkel de organisatoren bevestigen,
maar ook het aantal sponsors leek veel minder dan andere jaren. Daar
waar Microsoft vorig jaar nog met een grote stand aanwezig was waren er
dit jaar geen echt grote stands te bekennen. De reden hiervoor is niet
meteen duidelijk, maar ik had persoonlijk ook de indruk dat er minder
ophef gemaakt was voor de start van het event. Programma en
inschrijvingen waren pas twee weken op voorhand toegankelijk en ik heb
zelf als trouwe bezoeker geen mailing mogen ontvangen.
Nochtans heeft Multi-Mania alles om nog te groeien. De opleidingen
waaraan deze beurs gekoppeld zijn, zijn van een hoog niveau en Kortrijk
krijgt in de Belgische multimedia-wereld toch enig aanzien. Scholen in
Antwerpen, Mechelen, Hasselt, … kunnen enkel jaloers zijn op een
dergelijk evenement. Daarom blijf ik het vreemd vinden dat
gelijkaardige opleidingen in andere steden niet actief uitgenodigd
worden (misschien zelfs om mee te werken). Dit is niet alleen positieve
reclame voor de opleiding aan Howest, maar zorgt er ook voor dat
gelijkaardige opleidingen hun niveau zullen opkrikken. En als
werkgevers in de sector zien we dit toch allemaal graag gebeuren.
Minpuntje aan de opeenvolging van sprekers… er was geen endnote
waarbij iedereen terug in de zelfde zaal terecht kwam. Ja, er was een
Award-uitreiking, maar persoonlijk is dit voor mij als niet-student niet
interessant genoeg om te blijven. Een endnote zou geen slechte
beslissing zijn om het geheel van presentaties af te sluiten.
Keynote
Zoals traditioneel het geval, werd de opening keynote verzorgd door
hoofdsponsor van dit event Adobe. Het werd een inleiding tot CS5 on
XTC. De korte tijd die Serge Jespers en Ton Frederiks toebedeeld kregen
was wel nefast voor de vele nieuwe features die CS5 te bieden heeft.
Maar dit werd ruimschoots goedgemaakt in de verschillende sessies die
hier dieper op in gingen. Met een kleine steek naar Apple werd er een
preview gegeven van Flash 10.1 op Android wat werkelijk draait als een
droom.
The art of emotional design
Aral Balkan is een topspeaker en is op zich al een reden om jaarlijks
aanwezig te zijn op Multi-Mania. Zijn betoog was niet geheel nieuw,
maar vormde wel een verdere aansluiting op de presentatie van vorig
jaar. Hij sprak over interaction design en experience design (XD). Met
de uitspraak: “When building apps/websites, don’t worry about your own
problems, but those of the users” slaat hij de nagel op de kop. Ik zie
zelf nog te vaak websites die gemaakt zijn door developers, maar niet
voor de gebruikers. Usability is de eerste stap waarover men het nu
ondertussen wel eens geraakt. De volgende stap is ‘the art of user
experience’ ofwel experience design. Hierbij zijn apps/websites niet
alleen bruikbaar en “edible”, maar een plezier om te gebruiken
(delightful, pleasurable, beautiful, magical)
IT entrepreneurship & innovation
Deze presentatie had plaats in een zaaltje dat zich in een totaal
andere locatie binnen in Expo Kortrijk bevond. Een totaal foute keuze
waarbij je afdwaalde van de beurs zelf en het gevoel had dat dit totaal
geen belang had. Nog een zeer groot nadeel was dat er niemand in dit
lokaal in staat bleek de geluidsinstallatie in orde te krijgen.
Hierdoor was niet alleen de spreker niet echt goed verstaanbaar, maar
liep meer dan 50% van zijn presentatie in het water (filmpjes die geen
geluid hadden). Een fout van de organisatie, maar zeker ook van de
spreker. Always test your equipement!
De presentatie werd gegeven door Bix Jacobse (CEO van Groninge
Internet Exchange en Internet Valley). Hij sprak ons over het grootste
probleem waar starters mee te maken krijgen: GELD. Banken denken in
risico’s en daarom krijgen nieuwe, innovatieve ideeën vaak niet de
groeikansen die ze nodig hebben. Nochtans starten de meeste innovatieve
ideeën in kleine onafhankelijke bedrijfjes die dan later opgekocht
worden door grotere bedrijven. Kleine starters met de juiste visie
zorgen er op die manier voor dat er nieuwe initiatieven komen en daar is
geld voor nodig. Internet Valley wil voor een deel hieraan tegemoet
komen door hen te steunen. Voor mezelf had deze presentatie geen
waarde, maar ik kan mezelf inbeelden dat studenten hier wel iets aan
overgehouden hebben.
Design is Dead presents: The Deleted Scenes
Deze presentatie had ik reeds gezien, maar omdat mijn collega’s van
Wallace & Sanders deze wilden zien heb ik me er nog maar eens bij
gezet. Meer informatie over deze presentatie kan je terugvinden in mijn
verslag van de Adobe Usergroup Meeting Design SIG.
Ook hier even toch de organisatie op de vingers tikken voor de
problemen met het geluid.
eBoy Happy 13
Deze Duitse grafici werkten al voor enkel zeer grote klanten en zijn
wereldberoemd met hun pixelbased 3D-ontwerpen. Er zijn zelfs spelletjes
ontwikkeld op basis van hun specifieke stijl. Hoewel deze presentatie
beter in het Duits werd gegeven (want “sie sprachen English mit hair)
was het een zeer leuke presentatie die een blik richtte op hun
evolutie. 3 artiesten die elk van thuis uit samenwerken (virtual
office) binnen 1 zelfde stijl is uniek. Zeker als je bedenkt dat door
het halsstarrig vast te houden aan deze specifieke stijl zij toch groot
zijn geworden. Dit geeft aan dat doorzettingsvermogen en een duidelijk
visie tot succes kunnen leiden.
Ondertussen zijn zij mee geëvolueerd en zijn zij van print naar web
en zelfs naar real-life 3D-modellen gegaan.
The adventures of Jam Boy
Mijn eerste gedacht bij deze titel was dat we naar iets muzikaals
gingen kijken. Lekker jammen met leuke deuntjes en sounds. Niets was
minder waar. In plaats daarvan kregen we een presentatie over
confituur. Mijn eerste reactie was “RUN!”, maar ik ben toch blijven
zitten en heb zo misschien wel de leukste presentatie van Multi-Mania
mogen meemaken. Fraser Doherty is een selfmade man die gewoon graag
confituur maakt. Hij kwam op het idee om deze aan de buren te verkopen
en vanaf toen is het eigenlijk totaal ontspoord. Toen de keuken van
zijn ouders te klein werd, ging hij als tiener nog op zoek naar glorie
bij de grote spelers. En nu op 21 kan hij zich tot één van de groten
rekenen. De manier waarop deze jonge ondernemer vanuit een dom idee een
succesvol zakenman geworden is, is ronduit inspirerend.
Kicking ass in advertising land
AdNerds staat ook altijd garant voor een leuke presentatie. Deze
keer was het eigenlijk één grote vacature-campagne, maar dat neemt niet
weg dat het leuk was om te volgen. Ze begonnen hun presentatie met
online media te vergelijken met de film Wall-E. Het hele internet is
één grote puinhoop met teveel rommel, de kunst is om tussen al deze junk
waardevolle dingen te vinden en deze te delen (met EVE).
Volgens AdNerds zijn er twee types mensen: die met een analogically
conditioned brain en die met een digitally conditioned brain. De eerste
groep denkt altijd straight to business, recht door zee, just do it.
De tweede groep is anders, zij denken in netwerken en zij denken verder
dan het vanzelfsprekende. De tweede groep zijn zij die creatief met
nieuwe technologie kunnen omgaan. Die begrijpen waar we met technologie
naar toe kunnen.
The process of re-designing a successful blog
Hoewel ik dit stukje door Veerle Pieters zeer leuk vond, werd dit
door mijn collega’s iets minder gesmaakt. Zelf ben ik al een jarenlange
fan van de blog van Veerle Pieters, maar mijn collega’s kenden deze blo
niet echt. Daarom werd het voor hen gebrachte verhaal iets abstracter
en was er geen kader waarbinnen zij dit konden plaatsen. En hier kan ik
volkomen in volgen. De inhoud was leuk gebracht, maar door het
uitblijven van enige technische details werd het voor mensen die de blog
niet kennen misschien wat magertjes. Maar ikzelf heb de presentatie
zéér gesmaakt en was blij te zien dat de langverwachte restyle er
eindelijk was (ik ben dan ook thuis meteen gaan surfen op de vernieuwde
blog).
Met dank aan vormplus en marc.thiele en mijn iPhone voor de foto’s