Algemeen23.12.2008

Muzieksector moet cd snel loslaten


Muzieksector moet cd snel loslaten

De muzieksector moet de cd zo snel mogelijk loslaten. Alleen
dan zal online distributie een serieus model gaan opleveren, aldus
analistenbureau Gartner. De cd blijft de grootste rem op de doorbraak van
alternatieve modellen, want de sector blijft namelijk terughoudend om in andere
businessmodellen te investeren zolang de sector in grote mate afhankelijk is van
de compact disk. ‘Alleen daarom zijn platenlabels “er niet in geslaagd de
piraterij de nek om te draaien, noch hebben zij veel gedaan om het zakelijk
model van de oude platenlabels te vernieuwen,” aldus Mike McGuire van Gartners.

Hij verwacht de doorbraak van breedband internet tegen 2012. Dan zal driekwart
van de consumenten in de VS over breedband beschikken. Volgens het vakblad
Datanews ligt de breedbandpenetratiegraad vandaag in ons land al op 50 procent en
verwacht wordt dat dat cijfer in de komende jaren nog fors zal stijgen. In
Nederland ligt de breedband penetratie nu al rond de 80 procent. Daarnaast
biedt ook de opkomst van notebook computers en smartphones nieuwe kansen om
muziek te marketen en verspreiden.

Gartner wil nieuwe diensten zien, waarbij consumenten
bijvoorbeeld zelf een schijfje branden. Maatschappijen zouden daarmee fors
kunnen besparen op de voorraad- en transportkosten. Nieuwe nummers zouden
daarnaast altijd eerst online moeten worden uitgebracht, zodat de marketing via
sociale netwerken kan lopen.

[Electronista]