Algemeen28.01.2009

‘MySpace heeft als eerste een winstgevend businessmodel’


'MySpace heeft als eerste een winstgevend businessmodel'

Vijf jaar na zijn oprichting is MySpace er eindelijk in geslaagd een hybride advertentiemodel te vinden dat de sociale mediasite moet toelaten om op vrij korte termijn winstgevend
te worden. Dat zegt Chris DeWolfe, een van de medestichters van MySpace, in de
Financial Times.

Vele
analysten hebben steeds vragen gehad bij de rentabiliteit van de sociale
netwerksites, die tientallen zoniet honderden miljoenen mensen wisten aan te
trekken, maar er totnogtoe nooit in zijn geslaagd om geld te maken.

MySpace is
er sinds kort in geslaagd algemene publiciteitsbudgetten aan te trekken die
voorheen enkel voor portaalsites als MSN , Yahoo en AOL bestemd waren. Maar omdat
het aantal gebruikers van MySpace ondertussen groot genoeg is, kan de
netwerksite voortaan ook op grote adverteerders rekenen. ‘De advertenties die
op de homepagina worden geplaatst bereiken dagelijks meer dan 50 miljoen mensen,
dat is meer dan het aantal kijkers voor shows als ‘American Idol’
, aldus
DeWolfe.

Dat in
combinatie met niche-advertenties (Yahoo heeft niet minder dan 1.000 zogenaamde
‘enthusiast groups’, waar miljoenen individuele gebruikers kunnen worden
aangeproken via het zogenaamde ‘hyper-targetting’), heeft gezorgd voor een
stijging van 16% in de inkomsten in de zes eerste maanden van vorig jaar. Ook
analysten zijn enthousiast en spreken van een beslissende doorbraak in het
businessmodel van sociale media. ‘Sociale media worden op die manier veilige
plaatsen waar merken hun advertenties kunnen plaatsen
,’ zegt Richard Greenfield
van Pali Research.