Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
‘MySpace
is een onattractieve verzamelplaats geworden, die vandaag wordt gemeden
door de mensen die het medium mee groot hebben gemaakt. MySpace is als
een rockband uit de tachtiger jaren. Zijn tijd is geweest en voorbij. ‘
Dat schreef Om Malik vorige week op de website GigaOM en het is een mening die steeds meer aanhang lijkt te vinden. MySpace
trekt vooral een disproportioneel aantal tieners en twens aan en
gezinnen met een jaarinkomen van minder dan 25.000 dollar per jaar.
MySpacewordt in toenemende mate gezien als “de vuilnisbak” van alle
sociale netwerken. Facebook daarentegen heeft bezoekers die veel meer
tot de verbeelding van adverteerders preken, hoewel die laatste nog
altijd niet winstgevend is.
MySpace verliest ook steeds meer bezoek. In oktober 2008 piekt het
medium op een maandbezoek van 76 miljoen Amerikanen (wereldwijd 130
miljoen). Maar een maand later was dat alweer een miljoen minder en ook
in februari en maart van dit jaar haalde de site net geen 70 miljoen
bezoekers uit de VS. Vele profielpagina’s op de site zijn de laatste
maanden amper nog geactiveerd, laat staan bekeken.
Eind vorige maand raakte dan ook bekend dat mede-oprichter Chris
DeWolfe (foto) door Rupert Murdoch ontslagen was als CEO van MySpace en
vervangen door Owen van Natta, tot voor kort Chief Operating Officer
van Facebook. Die bezit bovendien nog grote hoeveelheden aandelen
Facebook.
Van Natta moet de direct beginnen met een grote schoonmaak en de
site een “cleaner” design bezorgen, dat uitnodigt tot het leggen van
contacten eerder dan het bezoekers afschrikt. Van Natta kan volgens
kenners de structuur brengen die MySpace nodig heeft om de race met
Facebook weer op te pakken. Of deze zet op tijd komt komen we pas later
te weten.