MySpace Music gaat iTunes achterna

Vorig artikel Volgend artikel

MySpace Music gaat iTunes achterna

MySpace lanceert vandaag een online muziekdienst die de concurrentie met Apple's iTunes moet aangaan. De dienst, die MySpace Music werd gedoopt, heeft ook de ambitie om de muziekindustrie - die de cd-verkoop steeds verder ziet afglijden- ter hulp te komen. My Space Music is een joint venture tussen het sociale netwerk zelf en de drie grote platenmaatschappijen Universal Music, Sony BMG en Warner Music Group. Ook EMI, Sony ATV en de onafhankelijke muziekgroep The Orchard doen mee.

Reeds meer dan 5 miljoen artiesten hebben een eigen profiel op MySpace, dat 120 miljoen leden telt, waarvan 65% muziek op zijn profielpagina heeft staan.

Nieuw is dat een groot aantal nummers gratis zal kunnen worden gedownload vanuit de catalogus. Ook is er een optie om nummers aan te kopen via Amazon.com. De site wordt gesponsord door Toyota, McDonald's, Sony en State Form.

Analisten zien vooral voordelen voor MySpace, dat zijn bezoekers langer op de site kan houden door het aanbieden van gratis muziek, waarvan niemand beter wordt. Volgens insiders heeft NewsCorp, de eigenaar van Myspace, een paar honderd miljoen dollar vrijgemaakt om het initiatief op poten te zetten. De muziekmaatschappijen stellen enkel hun catalogus ter beschikking.

Bron: Financial Times

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies