Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
MySpace lanceert vandaag een online muziekdienst die de concurrentie met Apple’s iTunes moet aangaan. De dienst, die MySpace Music werd gedoopt, heeft ook de ambitie om de muziekindustrie – die de
cd-verkoop steeds verder ziet afglijden- ter hulp te komen. My Space
Music is een joint venture tussen het sociale netwerk zelf en de drie
grote platenmaatschappijen Universal Music, Sony BMG en Warner Music
Group. Ook EMI, Sony ATV en de onafhankelijke muziekgroep The
Orchard doen mee.
Reeds meer dan 5 miljoen artiesten hebben een eigen profiel op
MySpace, dat 120 miljoen leden telt, waarvan 65% muziek op zijn
profielpagina heeft staan.
Nieuw is dat een groot aantal nummers gratis zal kunnen worden
gedownload vanuit de catalogus. Ook is er een optie om nummers aan te
kopen via Amazon.com. De site wordt gesponsord door Toyota, McDonald’s,
Sony en State Form.
Analisten zien vooral voordelen voor MySpace, dat zijn bezoekers
langer op de site kan houden door het aanbieden van gratis muziek,
waarvan niemand beter wordt. Volgens insiders heeft NewsCorp, de
eigenaar van Myspace, een paar honderd miljoen dollar vrijgemaakt om
het initiatief op poten te zetten. De muziekmaatschappijen stellen
enkel hun catalogus ter beschikking.
Bron: Financial Times