Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
In het “Natural Born Clickers”
rapport dat twee jaar geleden door comScore voor het eerst werd
gepubliceerd, peilde het onderzoeksbureau naar de motivatie van
internetsurfers bij het klikken op display advertenties. Uit een
recente update van de studie blijkt dat een steeds kleinere groep
almaar vaker gaat klikken. Het aantal mensen dat klikt op display advertenties is teruggevallen van 32 procent van de internetpopulatie in de Verenigde Staten in juli 2007 tot 16 procent in maart 2009. Een steeds kleinere groep mensen, die 8 procent van de internetgebruikers vertegenwoordigt, is goed voor 85 procent van alle clicks.
“Wanneer de enige betrachting van bedrijven erin bestaat om zoveel mogelijk clicks te genereren, dan negeren ze de waarde van 84 procent van de internetgebruikers die doorgaans niet op advertenties
klikken”, aldus het analyse team van comScore. Het onderzoek toont wel
aan dat ook niet-click advertenties een betekenisvolle impact kunnen
hebben. Daarom beveelt het onderzoek aan na te gaan welke impact van de
advertentie impressies hebben op het gedrag van de bezoeker, net zoals
dat bij kranten of magazine advertenties het geval is. Bereik en
frequentie worden in dat verband dan ook belangrijke parameters.
Uit het originele onderzoek van juli 2007 bleek dat 32 procent van de internetgebruikers klikte op ten minste één display
advertentie tijdens de maand. Deze clickers werden onderverdeeld in
‘Heavy’, ‘Moderate’ en ‘Light’ clickers waarbij de ‘heavy’ groep 50 procent van de clicks vertegenwoordigde, de ‘moderate’ 30 procent en de ‘light’ 20 procent van de clicks voor hun rekening namen. In 2007 stelde comScore vast dat de zwaarste clickers 6 procent van de internetgebruikers in de VS vertegenwoordigden, de gemiddelde clickers 10 procent en de lichte clickers 6 procent. In maart 2009 waren deze aantallen substantieel gedaald, tot 4 procent voor de ‘heavy’, 4 procent voor de ‘moderate’ en 8 procent voor de ‘light’ clickers.
ComScore heeft meerdere onderzoeken uitgevoerd die aantonen dat
online display advertenties resulteren in een opmerkelijke toename van
het site bezoek van het betreffende merk en in een verhoging van de
online en offline verkoop. Daarbij deed het er niet toe of de
internetbezoeker al dan niet geklikt had.