Algemeen26.10.2009

“Nieuwe” Facebook ontketent massaal protest


"Nieuwe" Facebook ontketent massaal protest

Het uitzicht van de populaire socialenetwerksite Facebook is alweer wat veranderd. Opnieuw zorgen aanpassingen voor verzet. Een protestgroep op de website haalde in een mum van tijd meer dan 941.000 leden en blijft nog steeds verder groeien: “Change Facebook back to normal” (=Maak Facebook weer normaal). En dat nog geen twee dagen nadat de protestgroep was opgericht. Aanleiding is de nieuwe look die Facebook afgelopen vrijdag lanceerde. Dat is opmerkelijk, want het nieuwe uitzicht lijkt sterk op de oude versie waarover vele gebruikers nostalgisch deden. ‘Alweer een verandering’, moeten veel Facebook-surfers gedacht hebben.

Selectie van belangrijke gebeurtenissen

De nieuwe Facebook draagt het woord ‘relevantie’ weer wat hoger in het vaandel. In plaats van ongefilterd alle veranderingen en updates die je ‘vrienden’ op hun pagina aanbrachten op je nieuwsoverzichtpagina te gooien, maakt de netwerksite nu een selectie van belangrijke gebeurtenissen sinds de laatste keer dat je je aanmeldde. Die selectie is gebaseerd op het aantal reacties en commentaren dat andere gebruikers hebben gegeven. Het geeft een beetje gezelligheid aan wat vroeger een onoverzichtelijke brij was. Maar je kan die brij nog altijd bekijken onder ‘Live overzicht’.

‘Als je je aanmeldt, kan je de interessantste dingen die je gemist hebt bekijken in het nieuwsoverzicht’, zegt Facebook zelf. ‘Het zijn gebeurtenissen waarvan wij denken dat je ze leuk zal vinden. Eenmaal je weer mee bent, klik je door naar live feed en kijk je wat er op dit moment op Facebook gebruikt wordt.’

Automatische feed

Nadeel is dat die live feed tegenwoordig zichzelf updatet, zonder waarschuwing en zonder dat je zelf het scherm moet herladen. Nogal vervelend als je net aan het lezen bent. Minder leuk is ook dat je in het ‘relevante nieuwsoverzicht’ veel te lezen krijgt over andermans vrienden. Een onvermijdelijk gevolg als reacties en commentaren zo belangrijk zijn.

De gebruikers, die bij de vorige verandering hevig protesteerden en zich verenigden in protestgroepen van soms een miljoen leden, hebben nu ten dele hun zin gekregen door de ‘Facebook goes classic’-look. Maar het protest is even hevig. Een online petitie zit na twee dagen al over de 100.000 handtekeningen, verschillende protestgroepen verzamelden al meer dan 500.000 aanhangers. Misschien gewoon omdat ze niet zo’n fan zijn van ‘change’ en geen zin hebben om weer iets bij te leren. Facebook zelf geeft toe dat dat vervelend kan zijn, maar beweert alvast de veranderingen te hebben afgestemd op de feedback van gebruikers.

Zo extreem is het protest trouwens niet, want Facebook telt wereldwijd ruim 300 miljoen actieve gebruikers. Vooral bij de 18- tot 34-jarigen is de netwerksite erg populair…