Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De
Clintonmachine zat te vastgeroest in de jaren negentig om te begrijpen
hoe het internet de wereld van de politieke fondsenwerving heeft
gerevolutioneerd, schrijft The Economist, in een opiniestuk onder de
titel ‘The Fall of the House of Clinton’. Bouwde Hillary Clinton de beste machine om fondsen te werven in de 20ste eeuw, dan doet Obama veel beter in de 21ste eeuw. Obama begrijpt de
kracht van het internet en maakte van zijn website een sociale
netwerksite, waar aanhangers kleine giften konden contribueren, maar
ook hun tijd en enthousiasme konden delen. (Eén van de makers van de
website was een medestichter van Facebook). Terwijl Barack Obama’s fans
naarmate de campagne tot een succes uitgroeide meermaals kleine
donaties overmaakten, raakte Hillary aan de rand van het bankroet en
zag ze zich verplicht om 20 miljoen dollar van haar eigen kapitaal in
de campagne te steken.
vooral Bill- voerden campagne alsof gsm’s, YouTube en internet niet
bestonden. In deze tijden worden blunders in een mum van tijd verspreid
en uitvergroot. Verscheidene van Bill’s ‘mindere momenten’ zoals zijn reactie op het stuk van Vanity Fair,
waarin de Amerikaanse journalist Todd S. Purdum Bill Clintons schimmige
en uiterst lucratieve betrekkingen met zakenlieden aan de kaak stelt en
suggereert dat hij nog steeds aan andere vrouwen zit, braken de
Clintons zuur op.’
‘Maar schrijf de Clintons niet te vroeg af,’ schrijft The Financial Times.
‘Het overlijdensbericht van de bijna-dynastie Clinton komt veel te
vroeg. Boeken zullen worden volgeschreven over het hoe en waarom van
Clinton’s falen. ‘Maar de Clintons geven nooit op. Gewone politici
denken twee of drie stappen vooruit. De Clintons plannen acht stappen
vooruit. Hillary greep niet nét naast de nominatie, integendeel, ze
ligt aan de basis van een nieuwe volksbeweging. Haar tijd komt nog.’ (foto)