Nieuwe 'Media Innovatie Centrum' (MIX) officieel gelanceerd

Vorig artikel Volgend artikel

Nieuwe 'Media Innovatie Centrum' (MIX) officieel gelanceerd

Het nieuwe Media Innovatie Centrum is vandaag officieel gelanceerd in aanwezigheid van ruim 400 vertegenwoordigers uit de mediasector. Het MIX werd op voorstel van Vlaams minister Ingrid Lieten opgericht in de schoot van IBBT. Het MIX moet een antwoord bieden op de snelle evoluties binnen de mediasector en zal innovatie in de sector aanmoedigen. Martijn Bal, voormalig Hoofd Nieuwe Media bij VMMa, wordt de directeur.

Innovatie belangrijk onderdeel voor veranderingen in de mediasector

Met de oprichting van het Media Innovatie Centrum MIX wil Ingrid Lieten een slagkrachtige structuur creëren die de innovatiepartner bij uitstek moet worden van de Vlaamse mediasector. Door het bundelen van bestaande middelen voor media-innovatie is dit jaar al een budget van 4,5 miljoen euro beschikbaar voor projecten.

Vlaams Minister voor Innovatie Ingrid Lieten 

“MIX wordt een plek waar innovatie, expertise en kennisdeling centraal staan. MIX zal samen met Vlaamse media- en technologiebedrijven concrete en realiseerbare projecten uitwerken rond media-onderwerpen. De doelstellingen van het centrum zijn: versterken van de competitiviteit van de Vlaamse mediasector, een resultaatgerichte werking opbouwen en de brede sector activeren en engageren. Dit moet niet alleen de sector zelf maar uiteindelijk ook de mediagebruiker ten goede komen met nieuwe diensten en producten op maat.”

Martijn Bal aangesteld als directeur

Na een jarenlange carrière in de audiovisuele sector, kwam hij binnen VMMa aan het hoofd te staan van de afdeling Digitale Media, waar hij nieuwe digitale televisiekanalen lanceerde, het gebruik van de rode knop ontwikkelde en een sterk aanbod vanVideo on Demand uitwerkte onder de merknaam ‘iWatch’.  

Martijn Bal zal eerst en vooral het MIX kernteam verder versterken om aan de slag te kunnen gaan rond belangrijke thema’s in de mediasector. In een eerste consultatieronde binnen de Vlaamse mediasector kwamen al een aantal onderwerpen naar boven. Zo wordt het meten van digitale consumptie steeds moeilijker omdat mensen in toenemende mate, soms simultaan, gebruik maken van meerdere platformen (TV, smartphone, tablet en pc). En dat terwijl een meetbaar en aantoonbaar consumptiegedrag in directe relatie staat tot de te realiseren reclame inkomsten.

Blijven investeren noodzakelijk om nieuwe businessmodellen mogelijk te maken

Om diensten en inhoud verder te personaliseren is het daarnaast ook belangrijk om een goed beeld te krijgen van individueel klantengedrag. In een context waarin bedrijven zoals Apple en Google zichzelf meer en meer als centrale spil in die klantenrelatie positioneren, is het voor de Vlaamse mediaspelers essentieel om ook zelf hierin te investeren en op deze manier nieuwe business modellen mogelijk te maken. Martijn Bal wil vanuit MIX met de hele mediasector in dialoog treden, zowel de audiovisuele en printsectoren als gamesontwikkelaars en jonge online spelers, om samen de toekomst in te stappen.

Ter gelegenheid van deze lancering gaven Geert Noels en Geert Wellens (Econopolis) een eigenzinnige kijk op de sector, lichtte Christian Van Thillo zijn visie op de toekomst van de media toe, en kaderdeIngrid Lieten het MIX binnen het bredere media- en innovatiebeleid.

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies