Algemeen11.01.2009

Obama’s reclame voor Blackberry is 25 à 50 miljoen $ waard


Obama's reclame voor Blackberry is 25 à 50 miljoen $ waard

Reclamespecialisten
schatten de waarde van de gratis reclame die Barack Obama telkens opnieuw genereert
wanneer hij het over ‘zijn onafscheidelijke vriend de BlackBerry‘ heeft op 25 à
50 miljoen dollar.  Ter vergelijking:
Micheal Phelps, de eerste zwemmer die 8 gouden Olympische plakken verzamelde,
tekende afgelopen week een reclamedeal met het Japanse automerk Mazda om voor iets
meer dan 1 miljoen dollar de wagen in China te gaan promoten. Komiek Jerry
Seinfeld van zijn kant zou 10 miljoen dollar hebben ontvangen om in de recente
Microsoft-campagne op te treden.

‘Ik hang nog steeds
stevig vast aan mijn Blackberry. Men zal me hem echt moeten afnemen… Kijk,
hier is wat ik denk. Op een of andere manier zal ik ergens toegang tot een
computer hebben. Dat zal waarschijnlijk niet in de Oval Office zijn. Wat ik ook
voor mekaar wil krijgen is dat we kunnen regelen dat ik  mijn Blackberry
kan blijven gebruiken
,’ zei Obama afgelopen week nog in een interview met
CNBC.

Mocht Obama niet de president van de VS zijn dan zou hij
volgens marketingexperten 25 à 50 miljoen dollar kunnen krijgen om zijn naam
aan de BlackBerry te verbinden. Het zou om het grootste reclamecontract aller
tijden gaan voor één individu dat zijn naam aan één merk verbindt. ‘Stel je voor: de president van het machtigste
land ter wereld, die zegt: ‘Zonder dat  apparaat kan ik  niet leven
,’
aldus Lori Sale, een tussenpersoon, die onder andere commerciële deals voor acteur
Adrien Brody regelt. ‘Dat Obama niet
wordt betaald geeft de uitspraak nog meer waarde; mensen weten dat hij het echt
meent.’
RIM (Research in Motion), de Canadese producent van deze
smartphone, geeft ondertussen geen commentaar.

Reclamemakers hebben ondertussen al een baseline klaar voor
de nieuwe iPhone-campagne. ‘Mr. President, it’s time for Change’