Onderzoek: 50% van de Belgische bedrijven heeft integratie sociale media slechts in kinderschoenen staan

Vorig artikel Volgend artikel

Onderzoek: 50% van de Belgische bedrijven heeft integratie sociale media slechts in kinderschoenen staan

Uit een recent onderzoek van Insites Consulting waarbij in totaal 650 senior marketeers uit België, Nederland en Amerika werdn bevraagd, blijkt dat "sociale media" zoals bijvoorbeeld Facebook en Twitter bij 50% van de Belgische bedrijven nog in zijn kinderschoenen staat. Eerder onderzoek (september 2011) wees al uit dat 40% van de Belgische werknemers geen of beperkte toegang heeft tot sociale netwerksites op de werkvloer.

Hoge adoptie sociale netwerken, lage integratie sociale media 

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 4 op de 10 senior marketeers toegeeft dat hun bedrijf nog niets doet of pas in de kinderschoenen staat met de integratie van sociale media in het bedrijf. 42% zit in een experimentele fase terwijl een magere 16% aangeeft dat sociale media volledig is geïntegreerd. Ondanks de lage integratie van sociale media, is er onder de bedrijven toch een hoge adoptie van sociale netwerksites. 66% van de Britse bedrijven beschikt over een Facebook pagina, 51% heeft een Twitter account en 44% heeft een pagina op LinkedIn. "Deze resultaten tonen - volgens Insites Consulting managing partner Steven Van Belleghem - aan dat veel bedrijven op een tactische manier met sociale media zijn gestart: "Er is snel een account op een populair netwerk aangemaakt, zonder dat dit paste in een overkoepelende strategie".  

80502-social-media-integration-status-large-1323165393

De technologie, telecom en de media sector lopen uit op de rest 

Bedrijven actief in technologie, telecom en in de media sector zijn het verst gevorderd met de integratie van sociale media. Een kwart van deze bedrijven geeft aan dat sociale media geïntegreerd is in hun bedrijfsprocessen. De minst ver gevorderde bedrijven vinden we de financiële en farmaceutische sector terug. Eén op drie van deze bedrijven staat nog aan het prille begin van hun sociale media avonturen. Financiële en farmaceutische bedrijven bevinden zich in een moeilijke sector voor het geïntegreerd gebruik van sociale media. De legale en privacy gerelateerde zaken wegen vaak zwaarder in hun sector dan in andere, zo stelt Van Belleghem. 

80501-social-media-integration-model-large-1323165370


Onduidelijkheid over financiële meerwaarde belangrijkste rem 

Bedrijven die vandaag nog weinig investeren in de integratie van sociale media zien vooral de onduidelijkheid over de financiële return als een grote beperking. Dat blijft voorlopig de belangrijkste barrière, gevolgd door een matige link met het productportfolio en een gebrek aan ondersteuning vanuit het top management. Het onderzoek toont echter wel aan, dat er een positieve relatie is tussen de mate van integratie van sociale media en de financiële resultaten van een bedrijf.

Hoe meer bedrijven sociale media integreren in hun commerciële processen, hoe sterker dat bedrijf financieel presteert. Bovendien stijgt ook de impact van andere vormen van marketingcommunicatie en kennen deze bedrijven meer succesvolle productlanceringen dan bedrijven die sociale media niet integreren.

*49% van de Belgische bedrijven staat met de integratie van sociale media nog in de kinderschoenen. 13% stelt dat ze nieuwe media volledig geïntegreerd hebben.

*68% van de Belgische marketeers beschikt over een Facebook pagina, 57% over een Twitter account en 63% heeft een LinkedIn pagina van zijn bedrijf.

*Bedrijven uit de financiële en de gezondheidsindustrie lopen achter, Tech & Telco en de media sector lopen voor

*Grootste barrière tot verandering is de onduidelijke financiële return. Dit onderzoek toont echter een positieve relatie aan tussen beide variabelen

Infographic_insites%20consulting_social%20media%20integration

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies