Onderzoek duidt op belang van social media voor bedrijven

Vorig artikel Volgend artikel

Onderzoek duidt op belang van social media voor bedrijven

Communicatieadviesbureau Leads United stelt vandaag de resultaten voor van zijn social mediaonderzoek. Daaruit blijkt dat 64% van de Belgische communicatieprofessionals toegang heeft tot alle social media tools. 57% van de communicatieprofessionals gebruikt vandaag minstens één social media tool. Social media bieden vandaag een basis om de onderneming verder uit te bouwen.

  • 57% van de communicatieprofessionals gebruikt vandaag minstens één social media tool voor bedrijfsdoeleinden
  • Eén op drie communicatieprofessionals heeft geen toegang tot social media
  • 29% van de bedrijven heeft al een eigen social mediabeleid

Professioneel gebruik van social media door bedrijven

Leads United deed al voor de derde keer een onderzoek naar het professionele gebruik van social media bij bedrijven en overheidsinstellingen uit heel België. Net als in 2007 en 2008 werden opnieuw 70 communicatieprofessionals en marketingmanagers uit diverse sectoren en vakgebieden ondervraagd. De resultaten van dit jaar tonen aan dat social media door bedrijven niet langer genegeerd kunnen worden.

4621107614_43d2d2d012

Bijna twee op drie gebruikt minstens één social media tool

57% van de communicatieprofessionals gebruikt minstens één vorm van social media voor het bedrijf. Nog eens 14% is van plan om het te doen. Sociale netwerksites scoren hier het hoogst (57%, vb. Facebook), gevolgd door microblogs (34%, vb. Twitter) en videocasts (29%, vb. YouTube). Social media kunnen bedrijven onmiskenbare voordelen opleveren indien ze op een efficiënte manier gebruikt worden. Bedrijven hebben er alle belang bij dat communicatieprofessionals toegang hebben tot social media en weten hoe ze te gebruiken.

4620496695_a6ab7574d1

Twee op drie heeft toegang tot alle tools

Uit de resultaten blijkt dat 64% van de communicatieprofessionals toegang heeft tot alle social media tools. 77% heeft toegang tot sociale netwerksites zoals Facebook en LinkedIn. Ook andere social media tools zoals (micro)blogs en videocasts zijn in veel gevallen toegankelijk. Bedrijven lijken social media dus gelukkig (nog) niet op grote schaal te blokkeren voor hun communicatieverantwoordelijken.

4621405160_fcbc735bed

71% heeft geen social media policy

29% van de bedrijven heeft een eigen social media policy. Dat is een stijging van 12% in vergelijking met 2008. Toch hebben de meeste bedrijven nog steeds geen regels opgesteld in verband met social mediagebruik door de eigen werknemers. Dat is nochtans aan te raden, want het grootste deel van de werknemers (63%) kunnen op het werk social media gebruiken voor privédoeleinden. Een duidelijk afgebakend social mediabeleid vermijdt misverstanden en kan voorkomen dat de onderneming in een negatief daglicht komt te staan.

 

4621107426_f4d381f5de

 69% volgt niet wat er over hun merk wordt geschreven

Slechts 11% van de communicatieprofessionals gebruikt social media voor crisiscommunicatie. 31% van de communicatieprofessionals gebruikt social media als monitoringinstrument om op zoek te gaan naar commentaar over het bedrijf. Bedrijven die dit niet doen, weten vaak niet wat er over hen gezegd wordt op social media.

4621107574_738dc91fc2

23% van de communicatieprofessionals start conversaties op met hun doelgroepen via social media. 4% is van plan om dat te doen. Dankzij een efficiënte monitoring kan het bedrijf weten wat er over hen leeft. Wanneer de communicatieprofessional zelf een dialoog opstart via social media kan het bedrijf daar op inspelen. Op die manier kan er ook op tijd bijgestuurd worden en kan een crisis vermeden worden.

Het rapport kan je verkrijgen op aanvraag via hello@leadsunited.com of via Twitter: @leadsunited De grafieken van het onderzoek kan je bekijken op Flickr: http://bit.ly/LUsm10images

“De resultaten van het onderzoek hebben ons vooral geleerd dat bedrijven social media stilaan erkennen als volwaardig communicatie- en marketingtool” zegt Dian Wahlen, Managing Director van Leads United. “De kennis en het professionele gebruik van social media zijn de laatste jaren spectaculair gestegen en de cijfers wijzen erop dat die trend zich zal doorzetten. Voor bedrijven wordt het zaak om de boot niet te missen, willen ze op termijn hun concurrentieel voordeel blijven behouden. Social media zijn geen hype, maar een evolutie die onomkeerbaar is.”

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies