Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Communicatieadviesbureau Leads United stelt vandaag de resultaten voor van zijn social mediaonderzoek. Daaruit blijkt dat 64% van de Belgische communicatieprofessionals toegang heeft tot alle social media tools. 57% van de communicatieprofessionals gebruikt vandaag minstens één social media tool. Social media bieden vandaag een basis om de onderneming verder uit te bouwen.
- 57% van de communicatieprofessionals gebruikt vandaag minstens één social media tool voor bedrijfsdoeleinden
- Eén op drie communicatieprofessionals heeft geen toegang tot social media
- 29% van de bedrijven heeft al een eigen social mediabeleid
Professioneel gebruik van social media door bedrijven
Leads United deed al voor de derde keer een onderzoek naar het
professionele gebruik van social media bij bedrijven en
overheidsinstellingen uit heel België. Net als in 2007 en 2008 werden
opnieuw 70 communicatieprofessionals en marketingmanagers uit diverse
sectoren en vakgebieden ondervraagd. De resultaten van dit jaar tonen
aan dat social media door bedrijven niet langer genegeerd kunnen worden.
Bijna
twee op drie gebruikt minstens één social media tool
57%
van de communicatieprofessionals gebruikt minstens één vorm van social
media voor het bedrijf. Nog eens 14% is van plan om het te doen. Sociale
netwerksites scoren hier het hoogst (57%, vb. Facebook), gevolgd door
microblogs (34%, vb. Twitter) en videocasts (29%, vb. YouTube). Social
media kunnen bedrijven onmiskenbare voordelen opleveren indien ze op een
efficiënte manier gebruikt worden. Bedrijven hebben er alle belang bij
dat communicatieprofessionals toegang hebben tot social media en weten
hoe ze te gebruiken.
Twee op drie heeft toegang tot alle tools
Uit
de resultaten blijkt dat 64% van de communicatieprofessionals toegang
heeft tot alle social media tools. 77% heeft toegang tot sociale
netwerksites zoals Facebook en LinkedIn. Ook andere social media tools
zoals (micro)blogs en videocasts zijn in veel gevallen toegankelijk.
Bedrijven lijken social media dus gelukkig (nog) niet op grote schaal te
blokkeren voor hun communicatieverantwoordelijken.
71% heeft geen social media policy
29% van de
bedrijven heeft een eigen social media policy. Dat is een stijging van
12% in vergelijking met 2008. Toch hebben de meeste bedrijven nog steeds
geen regels opgesteld in verband met social mediagebruik door de eigen
werknemers. Dat is nochtans aan te raden, want het grootste deel van de
werknemers (63%) kunnen op het werk social media gebruiken voor
privédoeleinden. Een duidelijk afgebakend social mediabeleid vermijdt
misverstanden en kan voorkomen dat de onderneming in een negatief
daglicht komt te staan.
69% volgt niet wat er over hun merk wordt geschreven
Slechts
11% van de communicatieprofessionals gebruikt social media voor
crisiscommunicatie. 31% van de communicatieprofessionals gebruikt social
media als monitoringinstrument om op zoek te gaan naar commentaar over
het bedrijf. Bedrijven die dit niet doen, weten vaak niet wat er over
hen gezegd wordt op social media.
23% van de
communicatieprofessionals start conversaties op met hun doelgroepen via
social media. 4% is van plan om dat te doen. Dankzij een efficiënte
monitoring kan het bedrijf weten wat er over hen leeft. Wanneer de
communicatieprofessional zelf een dialoog opstart via social media kan
het bedrijf daar op inspelen. Op die manier kan er ook op tijd
bijgestuurd worden en kan een crisis vermeden worden.
Het rapport kan je verkrijgen op aanvraag via
hello@leadsunited.com of via
Twitter:
@leadsunited De
grafieken van het onderzoek kan je bekijken op Flickr:
http://bit.ly/LUsm10images
“De
resultaten van het onderzoek hebben ons vooral geleerd dat bedrijven
social media stilaan erkennen als volwaardig communicatie- en
marketingtool” zegt Dian Wahlen, Managing Director van Leads
United. “De kennis en het professionele gebruik van social media
zijn de laatste jaren spectaculair gestegen en de cijfers wijzen erop
dat die trend zich zal doorzetten. Voor bedrijven wordt het zaak om de
boot niet te missen, willen ze op termijn hun concurrentieel voordeel
blijven behouden. Social media zijn geen hype, maar een evolutie die
onomkeerbaar is.”