Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Online journalisten zijn optimistischer gestemd over de toekomst van hun beroep dan hun collega’s bij de traditionele media. Toch geven ook zij toe dat het internet een negatieve impact heeft op de waarden van de journalistiek. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center en de Amerikaanse Online News Association. Hoewel de online journalisten erkennen dat het huidige business model niet werkt, is 40 procent van de ondervraagden volgens de onderzoekers ervan overtuigd dat online nieuws uiteindelijk een winstgevend en zelfbedruipend inkomstenmodel zal zijn. Slechts 11 procent van de online journalisten zegt daarin relatief weinig vertrouwen te hebben.
Hoewel de online reclame het voorbije jaar voor het eerst een daling liet optekenen en er twijfels rijzen of die ooit de kosten van de content zal kunnen dekken, zegt 65 procent van de online journalisten te geloven dat reclame de volgende drie jaar de belangrijkste inkomstenbron voor zijn sector zal blijven. In deze groep verwijst één op drie naar display-reclame, die tot nu toe de belangrijkse inkomstenbron van online nieuwssites zijn geweest. Daarnaast heeft 19 procent het over zoekreclame en 14 procent over videoreclame. Eén op vier online journalisten meent dat er de volgende drie jaar een ander inkomstenmodel zal overheersen. Daarbij heeft 7 procent het over abonnementen, 5 procent over feeds en 3 procent over schenkingen van leden.
Daarnaast zijn er nog een aantal suggesties, onder meer met content ter beschikking stellen van hotels, de verkoop van dvd-documentaires of het opzetten van een persdistributiecentrum. Eén respondent ziet zelfs mogelijkheden in de verhuur van plaatsen in de garage, aangezien online journalisten niet zo vaak de baan hoeven op te gaan. Volgens 69 procent van de betrokkenen is hun organisatie actief op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Het grootste gedeelte daarvan gaat naar nieuwe reclame-mogelijkheden (23 procent), gevolgd door de verkoop van mobiele content en video’s (17 procent). Tegelijkertijd zegt 54 procent van de online journalisten dat het met hun beroep de verkeerde weg uitgaat. Bij journalisten in de traditionele media is dat echter 62 procent.
Volgens 57 procent van de online journalisten verandert het internet de fundamente waarden van de journalistiek, met vooral lossere normen en een grotere slordigheid (45 procent), meer ruimte voor externe partijen (31 procent) en een grotere nadruk op snelheid (25 procent). Anderzijds toont een aantal journalisten zich tevreden over de stijgende diversiteit aan meningen, de mogelijkheden van de technologie en grotere mogelijkheden om ideologische gezichtspunten naar voor te brengen. Opvallend is dat 39 procent van de online journalisten zegt dat, ondanks de economische crisis, zijn redactie het voorbije jaar is gegroeid. Slechts 22 procent heeft mensen zien afvloeien. (MH)