Online marketing tips in economische crisis

Vorig artikel Volgend artikel

De economische crisis slaat nu ook toe in België en Nederland. Dat is één zekerheid in tijden van onzekerheid. Het is belangrijk om je als bedrijf te wapenen tegen een terugval. Investeren in online marketing bij een economische crisis is cruciaal. Hier kan je 10 extra tips lezen om een goed online crisis-marketing-beleid te voeren.

1.    Zorg dat je je klant kent. Voor slimme webcommunicatie met jouw klant is het belangrijk om zijn zoekgedrag te analyseren. Proef en ervaar dus hoe jouw klant denkt en zoekt. Waarom? Zo kan je de online vindbaarheid van je site voor jouw doelgroep verhogen.

2.    Kies voor kleine en slimme innovaties. De tijdsgeest verandert en het is belangrijk om hier met je website op in te spelen. Pas dus de lay-out , inhoud, aanbod en acties regelmatig aan om het inspirerend en fris te houden. Waarom? Bezoekers keren sneller terug en ondernemen meer actie op je website.

3.    Wees niet bang om de leiding te nemen. Positionering in het midden van de markt werkt niet. Opvallend aanwezig zijn in online communities kan een goede invloed hebben op de meningsvorming rond jouw merk. Waarom? Mensen vragen om leiderschap omdat ze het zelf niet zo goed meer weten.

4.    Geef extra aandacht aan je bestaande klanten. Zo kan je voor de mensen die op de nieuwsbrief zijn ingeschreven, een weekendje Ardennen regelen tegen kortingsprijs. Je zal je verbazen hoeveel mensen op zo’n actie ingaan. Een geslaagd weekendje blijft jaren in het geheugen van de mensen gegrift : Ze koppelen je merk/bedrijf aan een positieve ervaring in hun leven, wat je brand image ten goede komt!
Ook een klantenzone met extra informatie kan hiervan een voorbeeld zijn. Waarom? Klanten hebben tijd en aandacht nodig. Geef hen het gevoel dat ze belangrijk voor jou zijn.

5.    Werk met kanalen waarvan de resultaten goed meetbaar zijn. We vallen in herhaling maar meten is weten! Analyse van je bezoekers en opvolging van online campagnes moeten prioriteit krijgen. Hieruit de juiste conclusies trekken en zo nieuwe actiepunten neerzetten. Waarom? Dat is de enige manier om rendabel te kunnen bijsturen waar noodzakelijk.

6.    Speel met reclameboodschappen in op de tijdsgeest. Online adverteren is een must. Er worden heel wat mogelijkheden aangeboden waar je met een minimale inspanning een maximaal rendement uit kan halen. Bv. adverteren op zoekmachines, adverteren via YouTube, beeldadvertenties, videoadvertenties… Waarom? Dit zijn de impulsen die door mensen het meest worden opgevangen.

7.     Reageer snel tijdens een crisis. Stel dat je website het begeeft en bezoekers kunnen niet meer converteren, wat dan? Een goed vangnet met bijvoorbeeld een backup van de website en een duidelijke foutmelding waarin je je bezoekers kan geruststellen of reserve hosting kunnen zo tijdelijk redding brengen. Hou dus steeds een plan B klaar. Waarom? Niets is zo frustrerend als tijdens een crisismoment geen zicht te hebben op een oplossing.

8.    Neem je diensten en producten eens onder de loep. Schrap het overbodige en concentreer je op de essentie. Het goed uitmeten van resultaten kan helpen in de keuze. Waarom? Verlieslatende inspanningen knabbelen aan je winst.


9.    Werk samen met jouw stakeholders. Als het moeilijk gaat, staat een groep steeds sterker. Hierbij mag je natuurlijk de belangen van de andere partijen niet uit het oog verliezen. Elkaar versterken in het online marketingverhaal door te linken naar elkaars website versterkt de posities in de zoekmachines. Waarom? Externe ondersteuning en aanprijzing is geloofwaardiger dan interne.

10.    Wees niet bang voor investeringen, jouw concurrenten zijn dat wel. De eerste reactie bij economische crisis is minder investeren. Er komt dus meer plaats vrij op de markt en jouw boodschap valt beter op. Zo zal het aantal advertenties in de zoekmachines gegarandeerd zakken, hierdoor zakt de kost per klik en kunnen voor eenzelfde budget meer bezoekers naar de website worden aangetrokken. Waarom? Slim investeren is rendabeler dan niet investeren.

Laat je adviseren door specialisten in online marketing en haal het maximum uit deze nieuwe kanalen!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies