Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De helft van de online shoppers neemt op het werk een snipperdag om
thuis op zijn internetaankoop te wachten. Dat blijkt uit een
internationaal onderzoek van de vergelijkingssite Kelkoo. Als uitvlucht
wordt meestal een ziekte gesimuleerd. Uit het onderzoek blijkt dat
consumenten gemiddeld anderhalve dag thuis op hun bestelling wachten.
De onderzoekers stellen dat er nochtans online retailers zijn die ook
tijdens de avonduren of in het weekend bestelde producten leveren. Dat
zouden ze in veel gevallen wel beter moeten communiceren.
Uit
het onderzoek van Kelkoo blijkt dat 28 procent van de online shoppers
zich bij zijn baas ziek meldt wanneer hij de bestelling van een
internetaankoop verwacht. Daarnaast gebruikt 25 procent ook een
afspraak bij de dokter als een uitvlucht om thuis te kunnen blijven tot
het pakket is besteld. Ruim 23 procent gaat op de dag van de levering
bewust thuis werken. Tenslotte maakt 12 procent gewag van persoonlijke
problemen. Vrouwen gebruiken vooral een geveinsde ziekte om thuis te
kunnen blijven, terwijl mannelijke werknemers aankondigen dat ze die
dag thuiswerk doen.
“Online consumenten zouden veel beter op de
levertijden van de online winkels moeten letten,” voeren de
onderzoekers aan. “Er zijn wel degelijk internetwinkels die in de
avonduren of tijdens het weekend producten afleveren. Consumenten
focussen zich in eerste instantie op de prijs, maar dat leidt tot
verzuim op het werk.” Er wordt dan ook opgemerkt dat webwinkels
expleciet duidelijk zou moeten maken wanneer bestellingen kunnen
geleverd worden of tijdvakken aanbieden waartussen de consument kan
kiezen voor de levering.