Algemeen28.05.2009

Op weg naar eengemaakte Europese online muziekmarkt


Op weg naar eengemaakte Europese online muziekmarkt

Er moet snel een Europese markt voor online muziek gecreëerd worden.
Dat zegt Neelie Kroes, Europees Commissaris voor mededinging. Kroes
heeft daarover inmiddels al gesprekken gehad met vertegenwoordigers van
de entertainmentindustrie. De Europese Commissie kondigde eerder dit
jaar al aan een einde te willen maken aan een verwarrende lijst van
verschillende licentieregelingen in de verschillende lidstaten van de
Europese Unie. Onder meer bedrijven die op dit ogenblik online muziek
willen verkopen, moeten de rechten daarvoor in iedere lidstaat apart
regelen. Dat zorgt ervoor dat Europese burgers vaak niet in andere
lidstaten online muziek kunnen kopen. Bovendien blijkt dat daardoor ook
de prijzen in de verschillende landen gevoelig afwijken van elkaar.

Onder
meer is de Britse versie van de muziekwinkel iTunes van Apple niet
toegankelijk voor inwoners van andere lidstaten. Op dit moment staat
Apple het niet toe dat Europese gebruikers inhoud kopen in een iTunes
Store uit een ander land. Bovendien kost de muziek in Groot-Brittannië
meer dan in een aantal andere landen. De Europese Commissie erkende dat
de praktijken van het uitgeven van muzieklicenties en de huidige
copyrightregeling ervoor zorgen dat klanten beperkt worden in wat ze op
het internet zouden kunnen aanschaffen. Onder meer Poolse klanten
zouden klagen dat ze geen muziek kunnen kopen op iTunes. Neelie Kroes
benadrukte eerder al dat meer mensen muziek zouden moeten kunnen
downloaden.

Neelie Kroes stelt dat Apple duidelijk heeft gemaakt
bereid te zijn om mee naar oplossingen te zoeken om aan deze situatie
een einde te maken. Ook platenmaatschappij EMI zou gesignaleerd hebben
om mee te werken aan een oplossing. Volgens Neelie Kroes is er bij de
grote spelers in de online muziekhandel duidelijk bereidheid om de
barrières te slechten die het klanten moeilijk maken om gebruik te
maken van de volledige mogelijkheden van het internet. Daarvoor moeten
volgens de Europees Commissaris de nationale auteursrechtenbureaus in
de lidstaten hun licentiestelsels snel aanpassen aan de online wereld.
Eerder stelde de Europese Commissie nieuwe regels voor waardoor
consumenten in heel Europa muziek, spellen en video moeten kunnen
kopen, door middel van één copyrightlicentie voor online content voor
de hele Europese Unie.

[Bron: Managing 21]