Overzicht Stichting Marketing's Futureproof Business event

Vorig artikel Volgend artikel

Overzicht Stichting Marketing's Futureproof Business event

Afgelopen dinsdag vond het Stichting Marketing Futureproof Business congres plaats. De uitgelezen locatie om de inhoud van het congres kracht bij te zetten is uiteraard Big Blue in Zaventem. Big Blue is een volledig CO2 neutraal gebouw, het resultaat van een doordachte en grondige renovatie van een oud magazijn.

DSCN18571

De groep Van Marcke gebruikt graag dit gebouw om andere bedrijven te inspireren en kennis te laten maken met sustainability; duurzaamheid in al zijn aspecten. Maar het dient ook als voorbeeld en streefdoel voor andere locatie behorende tot de groep Van Marcke. Logischerwijs dat deze locatie het toneel is voor een duurzame dag met discussie en betoog over hoe bedrijven toekomstbestendig kunnen gemaakt worden en blijven.

Green business

Alles is groen. En dat is goed. Groen is mainstream geworden. Niet enkel in het dagelijks leven, maar ook vooral in het zakelijk bestaan. Overal ter wereld vinden tegenwoordig sustainability summits plaats. Het is uiteraard nobel om groen te zijn en dit hoog in het vaandel te dragen, maar de grote vraag die al meteen wordt gesteld is of we als bedrijf bereid zijn om hierrond ook verantwoordelijkheid te nemen.

Vele bedrijven beschikken tegenwoordig over een CRO, de Chief Responsability Officer. Een functie die instaat voor het voor het uitklaren en verdedigen van een duurzame bedrijfspolitiek in alle afdelingen. Een functie zoals bovenstaande, maar ook het invoeren van duurzaam ondernemen zorgt voor groei voor vele bedrijven. En waar komt die groei vandaan? Die komt uiteraard van nieuwe markten, met de vaak daaraan gerelateerde nieuwe producten. Gevolg zijn nieuwe consumenten, marktaandelen, innovatie, reputatie en differentiatie. Voorbeelden zijn hier al zeer zichtbaar, zoals bij BMW, green car of the year. En andere bedrijven uit diverse sectoren volgen vlot. Het bij ons bekende EXKi, Timberland. Maar ook internationaler zoals Marks&Spencer, Tata, Walmart, Nokia,…

Think global, act local

Dat bedrijven een verantwoordelijkheid nemen op het vlak van duurzaamheid heeft duidelijk zijn invloed op de consument. Deze wordt geconfronteerd met andere vooropgesteld waarden als eerlijkheid en vertrouwen, gezondheid en vrijheid. Sustainability is aspirational.
Als consument zal je dus in de toekomst gerichter gaan denken en gerichten gaan aankopen. Het aankoopproces wordt maatschappelijk verantwoord.

Toch ontbreekt het voor de meeste consumenten nog aan voorbeelden die pragmatisch zijn en desgevallend ook vertrouwen uitstralen. Bij ons hebben bedrijven als een Chiquita, Unilever of Umicore dit ondertussen begrepen en stellen zij hun maatschappelijk verantwoord op.
Blijft evenwel duidelijk dat niet alles perfect is, maar er moet ergens begonnen worden.

DSCN1858

Klimaatverandering

Al duizenden malen gelezen en honderden keren in het nieuws geweest. Ja, de Noordpool krimpt en de gletsjers verdwijnen. Maar in hoeverre kan je dat vatten? Steven Van Praet, één van de mensen achter Futureproofed en collega van de bekende Serge de Gheldere, kan als geen ander mensen met hun neus op de feiten drukken.

Stil wordt het bij het feit dat de aarde sinds de industiële revolutie al 0,8 graden is opgewarmd en dat we tegenwoordig dicht bij de 1,3 graden komen. Slikken doen we bij het feit dat een opwarming van nog geen 6 graden fataal is voor alle leven op aarde. Geen uitzondering!

We kunnen dit tegengaan, en dat blijkt nog niet eens zo moeilijk. Maar het moet wel samen gebeuren. Zo moeten wij als Belgen van een uitstoot van 12,3 ton CO2 per persoon per jaar naar 1,2 ton gaan. Een reductie van 90%. Dit kan, want de technologieën bestaan en CO2 is een maat voor energie waarbij bedrijven kosten kunnen drukken.

Tesla geeft alvast het technologische bewijs, maar ook Van Marcke met Big Blue. Als bedrijf kan je hier strategisch mee omspringen door diensten anders aan te bieden, cradle to cradle tewerk te gaan waar mogelijk of te herinvesteren in natural capital.

En hoe met de marketing

En dan komen we op het werk van de marketer. Het opbouwen van een maatschappelijk verantwoorde communicatie. Het communiceren naar doelgroepen met het verband planet, people en profit.

Aangezien de wereld meer en meer op een community lijkt is het noodzakelijk dat zowel bedrijven als consumenten zichzelf de vraag stellen: “do I care about my community?”
Zo heeft een bedrijf dat duurzaamheid in haar company policy en objectieven opneemt, sterke allianties doorvoert en werknemers extra betrekt een grote kans op slagen. Wat zeg ik? Een zeer grote kans!

EXKi is een bekend voorbeeld van een bedrijf dat zowel intern als extern bij zijn communicatie duurzaamheid vertegenwoordigt. Gezondheid, maar ook werk en betrokkenheid die leiden tot een goede brand equity en team equity.

Iconic brands

Udaiyan Jatar, van Blueearthnetwork , is van mening dat sustainability meer is dan enkel een focus op omgeving, maatschappij en omzet. En daar zijn we het mee eens, want de link met materialen en energie, biodiversiteit, economie, sociologie en persoonlijkheid is niet te vermijden.

Zo komt de theorie van het “iconische merk” boven drijven. Hoe maak je nu van je merk een icoon met die nieuwe waarden en normen die vooropgesteld worden? Met diepe relevantie en authenticiteit. Is er nood aan charismatisch leiderschap en gigantische investeringen? Moet je als bedrijf onnoemelijk veel adverteren?

Neen, als we weten dat de meeste iconic brands of iconen eigenlijk allemaal gelanceerd werden door kleine ondernemers. Ondernemers die eigenlijk zelf niet wisten dat ze gingen doen wat ze nu doen, omdat ze dit met een andere visie benaderen. Je kan en moet als bedrijf out of the box denken, maar je moet wel eerst definiëren wat die box is.

Verantwoordelijkheid

Dat je als bedrijf een verantwoordelijkheid hebt op de duurzaamheid van onze toekomst is wel duidelijk. Maar weet als bedrijf ook dat je kan afgerekend worden op die verantwoordelijkheid. Een voorbeeld hiervan speelt zich tegenwoordig af in de Golf van Mexico. En dan gaat het om een grote multinational.

Een tip hierbij is dat je als lokaal bedrijf gerust een intentieverklaring kan opmaken, maar zonder (loze) beloften te doen. Ga zorgvuldig na wat je kan hard maken met betrekking tot duurzaamheid en streef naar iets. Laat dit ook uitschijnen in je communicatie, zowel intern als extern.

Duurzaamheid is een must! Maar enkel samen kunnen we het verschil maken.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies