Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Op Mashable was te lezen Dat Pepsico zijn Super Bowl advertenties voor het eerst in 23 jaar ruilt voor Social Media campaigns, ter waarde van 20 miljoen dollar.
Voor het eerst in 23 jaar zullen er geen Pepsi advertenties zijn tijdens de pauzes van de Super Bowl, na de verkiezingen, het meest bekeken event in de VS. Vroeger was je een top merk als je budget had om te kunnen adverteren tijdens Super Bowl, bedrijven zoals Budweiser (herinner je je de video “it’s a wonderful life”), Pepsi, Coca-Cola etc gaven miljoenen uit om hun spotje van anderhalve minuut te kunnen tonen tijdens Super Bowl. ¨
Pepsico gaat in 2010 een andere weg op en spendeert de 20 miljoen dollar aan het Refresh project op 13 januari 2010. Tot die dag kan je naar Pepsico allerlei social community initiatieven doorsturen die van de wereld een betere plek zouden maken. (volledig in de kerstgedachte dus)
Vanaf 1 februari kan iedereen dan stemmen op de projecten en diegene met de meeste stemmen krijgen financiële steun om dat project ook te realiseren. Het gaat hier dus niet over 1 winnaar, maar Pepsi verwacht duizenden initiatieven die ze zouden kunnen steunen.
Natuurlijk is Pepsi niet de traditionele media over de heg aan het gooien, allesbehalve, naast dit project worden er natuurlijk miljoenen gestoken in mass media, maar het geeft wel aan de brand een “human face” en wellicht een hogere brand value.
Het is niet het eerste social media project van Pepsi, die met het AMP/iPhone project niet al te hoge toppen scheerde en vooral heel slecht ontvangen werd: