Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Google moet het meest ambitieuze bedrijf ter wereld zijn. Niet voor niets wordt haar missie omschreven als ‘het organiseren van de globale informatie en die toegankelijk en nuttig maken‘.
Het woordje internet blijft daarbij opzettelijk onvermeld, wat moet
aangeven dat Google alle informatie wil organiseren, eender waar en in
elke vorm. Van boeken tot medische informatie, van video’s tot
vriendschappen, van klikgewoontes tot geografische locatie. Google wil
alles weten. Sommige mensen vinden dit een opwindende gedachte; de
belofte van gratis toegang tot informatie en de hulp om ons dagelijks
te helpen met het organiseren van informatie klinkt hen als muziek in
de oren. Anderen zien in Google de nieuwe Big Brother, amper minder
angstaanjagend dan zijn totalitaire voorgangers, omdat ze toevallig in
de privé actief zijn.
Die grenzeloze ambitie werd door New York Timesjournalist Randall Stross onderverdeeld in een aantal thema’s. In het boek ‘Planet Google‘
wijdt hij een hoofdstuk aan de talloze datacentra waar Google zijn
informatie stockeert. Een ander hoofdstuk gaat over de algoritmes die
het hart van de zoekmachine en de advertentietechnologie vormen. In het
interessantste hoofdstuk legt Stross haarfijn uit hoe Google
ogenschijnlijk onschuldig, maar snoeihard, traditionele concepten als
die van het auteursrecht en de privacy verpulvert.
Hoewel het boek nalaat om Google’s meest facinerende component, de
stichters Sergey Brin end Larry Page -die zichzelf beschouwen als
voluntaristische übergeeks met een -in Silicon Valley alom aanwezig en
ongelimiteerd optimisme wat betreft wetenschap, technologie en de
mensheid-, te bespreken (de wereld is maakbaar en zij zullen een groot
deel van die maakbaarheid op zich nemen, in de veronderstelling dat u
hen laat doen), blijft het zeker het lezen waard. ‘Planet Google’ leest
als een verzameling van nieuwsartikels, maar Google verandert dermate
snel dat het vaak lijkt of Stross op een rijdende sneltrein tracht te
stappen. Toch blijft een sobere momentopname in de geschiedenis van
Google welkom. Vooral omdat Google’s CEO, Eric Schmidt, in het laatste
hoofdstuk schat dat het bedrijf 300 jaar nodig heeft om zijn missie
waar te maken.