Algemeen29.12.2008

Platenindustrie, niet muziekindustrie moet innoveren


Platenindustrie, niet muziekindustrie moet innoveren

De
afgelopen weken hebben we een reeks fantastische concerten kunnen
bijwonen: Van Morisson speelde in de Hollywood Bowl, Aretha Franklin op
Sunset Boulevard, Yeahsayer trad op in de fameuze Troubadour en Madonna
in het Dodger Stadium. Toch blijft het meest onvergetelijke concert
voor mezelf dat van Nine Inch Nails (NIN) in Las Vegas.

Na
een bezoek aan Lake Tahoe waren we op de terugweg naar Los Angeles,
toen bleek dat de weg door het Yosemite National Park vanwege het
noodweer gesloten was. Omrijden via de Death Valley was het enige
alternatief -waarschijnlijk het meest intrigerende stuk aarde dat ik
ooit heb bezocht. Daarna reden we verder naar Las Vegas, waar NIN
toevallig het slotconcert van hun toernee speelde. Het was ook de
laatste keer dat de band in zijn huidige bezetting zou optreden. Het
slechte weer bleek uiteindelijk een zegen: eerder dan thuis in LA te
zitten, konden we in Vegas dit onwaarschijnlijke concert bijwonen.

Trent Reznor en zijn maats vormen trouwens ook een inspirerend
geheel vanwege de manier waarop ze met technologie in het algemeen
omgaan en internet in het bijzonder. Hun veelvuldige technologische
experimenten hebben al een aantal keer geleid tot het heruitvinden van
hun muziek en henzelf.  Hun laatste album kon zelfs  volledig gratis
van het internet worden gedownload, waarbij de fans ook  de gelegenheid
kregen om deel te nemen aan hun creaties. Digitale media worden als een
volwaardig deel in hun live concerten geïntegreerd; de groepsleden
bloggen dagelijks en hebben zo een manier gevonden om voorturend in
contact te staan met hun achterban.

Naar verluidt zit de muziekindustrie in slechte papieren. Toch is
muziek meer dan ooit tevoren in onze levens aanwezig. Op onze gsm, op
televisie, in de fitnessclub, op het werk, in de supermarkt, wanneer we
gamen of tv kijken…  muziek is nooit ver weg. De muziekindustrie viel
de laatste jaren vooral op door het slecht inschatten (of ontkennen)
van het impact van nieuwe technologieën in het algemeen en internet in
het bijzonder. De introductie van de iPod, gelinkt aan iTunes en de
opkomst van nieuwe muziekdistributieplatformen lijken de traditionele
muzieklabels te hebben verrast. En hoewel ze stilaan een aantal
veranderingen lijken te gaan invoeren, blijven ze krampachtig vasthouden aan hun
comfortabel model van overgeprijsde cd’s.

Maar het is niet de muziekindustrie die het moeilijk heeft, het is
de platenindustrie. Die moet zichzelf heruitvinden, nu steeds meer
artiesten de controle over hun eigen zaakjes voor mekaar lijken te hebben.  En wie kan daar trouwens iets op tegen hebben?

Bart Becks leeft afwisselend in Californië en
Brussel met zijn vrouw en zoontje. Daarvoor was hij CEO van Belgacom
Skynet, en international directeur van mediagroep SBS/ProSiebenSat1 en
de sociale netwerksite Netlog. Vandaag start hij zelf nieuwe
ondernemingen op en zetelt hij in de raad van bestuur van een reeks
start-ups in Europa en de VS, evenals in organisaties als het Festival
van Vlaanderen, Poppunt en MobileSchool. Wie hem wil contacteren kan
dat doen via zijn weblog www.flyingchaz.com.