Publiciteitsagentschappen gaan moeilijke tijd tegemoet

Vorig artikel Volgend artikel

Publiciteitsagentschappen gaan moeilijke tijd tegemoet

'De conjunctuur in de reclamesector is slecht, want de vraag vermindert. Net op een moment dat bedrijven zouden moeten trachten Dat zegt André Duval, medestichter van het publiciteitsagentschap Duval Guillaume, in L'Echo.

Die krant besteedt aandacht aan de jaarlijkse ranking die het vakblad PUB opstelt en waarin de prestaties van de Belgische reclameagentschappen worden in kaart gebracht.zich opnieuw te lanceren, snijden velen in hun marketingbudget.'

Opvallend is de voortdurende groei van een aantal kleine spelers die ontstonden uit de internethype, maar zich snel een plaats wisten te veroveren in het reclamelandschap. Exponent daarvan is het Brusselse bureau Emakina van Brice Le Blevennec, dat zijn omzet op een jaar tijd zag verdubbelen van € 8,4 miljoen naar € 17,3 miljoen, en zich zo op een vierde plaats nestelt achter traditionele bedrijven als BBDO, Duval Guillaume en TBWA. Ook het Antwerpse agentschap These Days van Erwin Jansen en Giovanni Canini heeft een uitstekend jaar achter de rug. De omzet groeide van € 4,8 miljoen tot € 7,4 miljoen, goed voor een twaalfde plaats.

BBDO staat al jarenlang aan de kop van de ranglijst en wist afgelopen jaar ook nog eens Belgacom binnen te halen ten nadele van Duval Guillaume. Maar deze laatste wist zich te handhaven dankzij de komst van o.a. Nikon Europe. Toch neemt ook Duval Guillaume maatregelen om de negatieve conjunctuur te counteren. Het kantoor in New York wordt ingekrompen tot een drietal mensen.

[foto: Duval Guillaume wint een Gouden Leeuw in Cannes]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies