Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Het publiek van de sociale netwerksite Facebook wordt ouder. Dat
schrijft het online magazine BizReport. Daarbij wordt gesteld dat
steeds meer oudere vrouwen op de sociale netwerksite een profiel
aanmaken en actief worden. Vrouwen boven de vijfenvijftig jaar vormden
de voorbije maanden volgens BizReport de snelst groeiende
gebruikersgroep van Facebook. Sinds september vorig jaar is het aantal
Amerikaanse vrouwen uit deze leeftijdscategorie op Facebook met 175
procent gestegen. Met 717.000 profielen ligt in deze leeftijdscategorie
het aantal vrouwen op Facebook dubbel zo hoog als het aantal mannen.
BizReport stelt dan ook dat Facebook, in tegenstelling tot wat algemeen
wordt gedacht, niet langer meer het exclusieve domein is van tieners.
“Het
gemiddelde publiek op Facebook is op dit ogenblik gevoelig ouder dan
toen de website vijf jaar geleden werd opgericht,” stipt BizReport aan.
“Het is duidelijk niet langer meer het exclusieve domein van
universiteitstudenten en tieners. Ongeveer een kwart van de Amerikaanse
leden zijn nu ouder dan vijfendertig jaar en 45 procent is ouder dan
zesentwintig jaar. De leeftijdscategorie tussen achttien en
vijfentwintig vertegenwoordigt drieënveertig procent van alle
gebruikers van de sociale netwerksite. Tieners, die meestal beschouwd
worden als de dominantie demografische groep op Facebook,
vertegenwoordigen in werkelijkheid amper twaalf procent van alle
gebruikers.”
Ondanks de grote stijging bij de gebruikers uit de
oudere leeftijdscategorieën, vertegenwoordigt de groep van de
vijfenvijftigplussers toch nog altijd amper drie procent van het
actieve publiek van Facebook. Volgens Larry Rosen, professor
psychologie aan de California State University en auteur van het boek
‘Me, MySpace and I: Parenting the Net Generation’, willen veel ouders
zich met een eigen Facebook-profiel proberen in te leven in de wereld
van hun kinderen. “Het is schitterend dat veel ouders deze nieuwe
manier van interactie met de wereld van hun kinderen willen
uitproberen,” aldus Rosen. “Het heeft niets te maken met het
bespioneren van hun kinderen, maar wel een manier om een relatie op te
bouwen. Het toont aan dat ouders echt willen leren wat ook hun kinderen
begeestert.
[Bron: Managing 21]