Algemeen01.05.2011

Recent onderzoek wijst op duidelijk gebrek aan sociale media strategie


Recent onderzoek wijst op duidelijk gebrek aan sociale media strategie

Uit een nieuw onderzoek van communicatieadviesbureau Leads United blijkt dat communicatieverantwoordelijken een duidelijke strategie voor hun social mediagebruik missen. Hoewel social media tools goed ingeburgerd zijn, heeft 73% van de ondervraagde organisaties nog steeds geen social mediabeleid. Ook op het vlak van online monitoring, crisiscommunicatie en het meten van ROI zou er ruimte voor verbetering zijn.

01

Voor de vierde maal voerde Leads United een onderzoek uit naar het
professioneel gebruik van social media bij Belgische organisaties. In
totaal kregen 70 communicatie- en marketingverantwoordelijken uit
verschillende sectoren telefonisch vijftien vragen voorgelegd. De
resultaten tonen aan dat communicatieprofessionals social media beter
kennen en gebruiken in vergelijking met 2007, 2008 en 2010. Toch worden
de mogelijkheden van social media nog niet ten volle benut en zetten
weinig bedrijven deze tools in op strategisch vlak.

121

Aantal bedrijven met social mediabeleid stagneert

Amper
27% van de bevraagde organisaties heeft op dit moment een social
mediabeleid. Ten opzichte van 2010 blijft het aantal bedrijven met
richtlijnen ongeveer gelijk. Wel hebben meer bedrijven de invoering van
een dergelijk beleid op de planning staan. Hierin zien we een stijging
van 10% in vergelijking met 2010. Toch staat bij de helft van de
communicatieverantwoordelijken het ontwikkelen van een degelijk social
mediabeleid nog steeds niet op de radar.

13

Amper social media bij crisiscommunicatie

Ondanks
het uitgesproken nut van social media op het vlak van
crisiscommunicatie, gebruikt slechts 16% van de
communicatieprofessionals de tools hiervoor. Het gebruik van social
media tools bij crisiscommunicatie hinkt dan ook aanzienlijk achterop in
vergelijking met de inzet ervan voor externe communicatie (70%).
Interne communicatie doet amper beter: slechts 23% van de respondenten
zet social media in voor interne communicatiedoeleinden, terwijl tools
zoals bijvoorbeeld Yammer hun strepen op dit vlak al hebben verdiend.

61

1 op 2 communicatieverantwoordelijken weet niet wat er over het bedrijf leeft in social media

In
2011 geeft 46% van de communicatieverantwoordelijken aan actief te
monitoren via social media. Een stijging van 15% ten opzichte van 2010.
Ruim de helft van de ondervraagde communicatieprofessionals gaat dus
niet op zoek naar wat er online leeft over het bedrijf, hun producten of
diensten. Bij diegenen die wel aan actieve monitoring doen, zien we een
verschuiving in de tools die hiervoor worden gebruikt. Zo worden vooral
sociale netwerken (40%) en microblogs (34%) gemonitord, terwijl het
opvolgen van blogs spectaculair is gedaald van 14% naar amper 1%.

5

ROI in zijn kinderschoenen

Voor
het eerst in dit onderzoek werd de respondenten gevraagd of ze meten of
hun investeringen in social media iets opleveren. 30% van de
ondervraagden gaf aan de return on investment (ROI) te meten. De meting
gebeurt op verschillende manieren: sommigen tellen het aantal fans of
volgers van online accounts (14%), anderen (4%) houden rekening met het
aantal reacties die ze op hun communitypagina’s genereren. Nog anderen
(4%) berekenen de trafiek naar websites.

8

Van de
communicatieverantwoordelijken die social media gebruiken, geeft 44% aan
de ROI nog niet te meten. De meest voorkomende reden die aangehaald
wordt om niet te meten, is dat bedrijven niet weten hoe ze dit moeten
aanpakken of dat ze het niet nuttig vinden om tijd en geld te investeren
in het meten van de resultaten die een gratis tool genereert.

10

Inspiratie voor een online communicatiestrategie

“De
resultaten van het onderzoek tonen aan dat social media ondertussen een
aanvaard begrip zijn bij Belgische communicatieverantwoordelijken”,
zegt Miek Gielkens, Account Director Leads United. “Tegelijkertijd
merken we aan de cijfers dat een duidelijke strategie vaak nog
ontbreekt. Een social mediabeleid is een eerste stap in die richting.
Verder zien we dat social media veeleer als een doel op zich worden
beschouwd en geen deel uitmaken van een algemene communicatieaanpak.
Organisaties zijn op de goede weg, maar mogen een duidelijke strategie
niet uit het oog verliezen.”

111