Algemeen26.06.2009

‘Reële bijdrage Google-ads aan verkoopsproces is overschat’


'Reële bijdrage Google-ads aan verkoopsproces is overschat'

‘De
helft van mijn advertentiebudget is weggegooid geld. Alleen weet je
nooit welke helft.’ Het is een cliché dat iedereen die in de
marketingwereld aan de slag is, al tot treurens toe heeft moeten
aanhoren. Maar dat cliché is niet langer van toepassing. Steeds meer
marketingmanagers steken hun geld in digitale reclameprojecten, waarvan
de return dankzij het internet vrij nauwkeurig kunnen worden gemeten.
Volgens accountantsbureau PriceWaterhouseCoopers zal online adverteren
ook dit jaar nog eens met 7,7% groeien tot 86,7 miljard dollar, terwijl
televisie- en krantenadvertenties blijven dalen.

Toch is er een probleem: Google. Vaak raken consumenten
geïnteresseerd in een product nadat ze eerst een televisiespot of een
digitale advertentie zagen. Waarna de ‘last click’ voor de aankoop
wordt gemaakt door de naam van het product te googelen. Reclamebureaus
trekken het belang van de zoekmachine in het totale advertentieplaatje
dan ook in twijfel. Dat belang is niet in verhouding tot de reële
bijdrage van Google aan het verkoopsproces. In het VK ging Google vorig
jaar aan de haal met zowat de helft van het totale bedrag -3,5 miljard
Britse Pond- dat bedrijven online spendeerden. Volgens Omniture, een
bedrijf dat webstatistieken analyseert, wordt de reële bijdrage van
Google met een factor twee overschat, omdat consumenten ook door print
en tv-reclame worden beïnvloed.