Relationship Marketing Congres van Stichting Marketing

Vorig artikel Volgend artikel

Relationship Marketing Congres van Stichting Marketing

Geconverteerd tot een relatie

Converteren van leads naar effectieve klantenrelaties. Wie wil het niet in deze soms onzekere tijden? En toch blijkt het voor marketers niet eenvoudig om dit op de correcte manier in de communicatiemix geintegreerd te krijgen. Niet minder dan 17 sprekers gaven vorige week mogelijke stappen in de goede richting aan de aanwezige marketers op het Relationship Marketing Congres van Stichting Marketing.

Klantrelaties

Dat een relatie met je klant vrij broos is, is voor vele bedrijven duidelijk. Frank Reichart, keynote speaker en founder van Holy Cow!, kan dit enkel beamen. Een continue positieve beinvloeding van de klant via de opbouw van conversatie is noodzakelijk.
Dirk Bikkembergs heeft online duidelijk begrepen en bewijst met de usability van zijn webshop, een uitgekiende monitoring en bijhorende optimalisatie, dat dit een sterke invloed kan hebben op het koopgedrag. In de positieve zin welteverstaan.

To Tweet or Not To Tweet

Onder de noemer “To Tweet or Not To Tweet” geeft Tom De Ruyck van InSites Consulting een leidraad over het al dan niet gebruiken van Twitter in de communicatiemix. Informeren is één, maar een conversatie is steeds in 2 richtingen.
Via onderzoek naar het gebruik van Twitter blijkt dat hoofdzakelijk mannen tussen de 25 en de 35 jaar, actief in ICT, media, advertising en consulting hun aanwezigheid laten gelden op het medium. Zo zou ongeveer 20% van de tweets gepost worden via smartphones.
Twitter wordt vaak in haar eigen taal omschreven als: “a giant worldwide refrigerator that anyone can read, covered in 140 character magnet notes about nearly anything”.

Het bespelen van een veranderlijke markt

Consumenten zijn, en dat heeft verschillende redenen, thuis vooral bereikbaar na de werkuren en tijdens het weekend. Meer en meer moeten bedrijven luisteren naar klanten en consumenten die zich bevinden in een steeds veranderlijke marktsituatie. Het Ijsboerke heeft hier de laatste jaren een duidelijke switch moeten maken in de bedrijfsstructuur om hun klantenbediening te kunnen optimaliseren. Nieuwe en flexibele tijdstippen invoeren om een rendabel concurrentievoordeel te creëren en conversie te verhogen.

Loyaltyprogramma Air France/KLM

Dat een verhoogde conversie niet geassocieerd moet worden met (verhoogde) kosten bewijst de case van Air France/KLM met hun dienst BlueBiz. Een wereldwijd loyalty programma in 16 talen dat de consument persoonlijk informeert:  

Daniel1

Uit onze eigen ervaringen merken we vooral dat internet gebruikt wordt om opzoekingen te doen en aankopen te doen, maar dat echte ontspanning nog wat achter loopt. Zo is connected gaming the next big thing volgens Daniel Morel, afsluitende keynote en CEO van Wunderman. Augmented reality, tablets en cloudcomputing versterken enkel dit statement.
Morel besluit met te wijzen op privacy als belangrijke factor in de huidige technologische omgeving. Zeker als er dieper wordt ingegaan op de veelheid van monitoringmogelijkheden. Een oproep tot een zelfregulerende houding van de sector in hierbij niet overbodig. Denken we maar aan de voortdurende discussie rond het gebruik van cookies en de interpretatie van bepaalde sociale netwerken rond privacy.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies