Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Het is de “gadget of the year”, de iPhone. Steve Jobs mag trots
zijn want zelden is een product zo ge-hyped als het door Apple ontworpen mobile device.
Nu, een paar maanden na de hype, verschijnen er echter steeds meer berichten
die de reputatie van de iPhone niet ten goede komen. Daar lijkt het tenminste
op als je alle mediaberichten voorbij ziet flitsen.
In Nederland sprak gadget-guru Vincent Evers klare taal toen hij zijn
iPhone in de vuilcontainer deponeerde. Het apparaat is traag, dat is inmiddels
bekend, en met de ontvangst lijkt het ook niet helemaal goed te zitten. Verder
blijft het een “state-of-the-art device” met ongekende mogelijkheden en een
interface die alle andere vormen doet verbleken.
Waar gaan dan vooral al die klachten over?
Eigenlijk hebben ze niet zoveel met het apparaat te maken maar meer met de
verwachting die is geschept bij de lancering. In Engeland worden reclames
misleidend genoemd omdat gebruikers het ‘hele internet’ binnen handbereik
zouden hebben. Niet waar want de browser van het apparaat ondersteunt geen
Flash en Java.
In Belgie zeurt men over misleiding omdat de
indruk van schaarste werd
gewekt. De Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop heeft hierover bij de
overheid een klacht ingediend.
In Nederland is het weer net iets anders. Daar kwettert de Consumentenbond over
het wisselvallige bereik van het mobiele internet en heeft T-Mobile daar
inmiddels een weblog over geopend. Men weet niet of dit komt door het toestel, het netwerk of een
combinatie van die twee.
In Duitsand is de rechter er al een keer aan te pas gekomen om te voorkomen dat
alleen T-Mobile de iPhone zou mogen gaan verkopen. Of de simlock er inmiddels
af is, voordat deze over de toonbank gaat, is niet duidelijk.
Waarschijnlijk zouden veel klachten al verdwijnen mocht de iPhone normaal bij
ieder abonnement van welke provider dan ook worden aangeboden. Het publiek krijgt
daarmee een (deel van het) antwoord. Al die exclusiviteit en gekrakeel over
sim-locks doet de reputatie duidelijk geen goed. Een morrend publiek zal nu eenmaal
twijfelen en z’n keuze uitstellen of veranderen.