Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Sanoma Magazines Belgium voerde in het tweede
kwartaal van 2010 een nationaal onderzoek uit naar de gebruikgewoontes
van de iPhone bij vrouwen. Tijdens het onderzoek werd gepeild wie over de
populaire Apple smartphone beschikte en waar en hoe het toestel werd
aangekocht. Hoe gebruiken vrouwen applicaties en hoe
populair zijn sociale netwerken als Facebook en Netlog?
Belgische mobiel internetverbruik verdrievoudigt naar 28%
Naast het traditionele internet is er de laatste
jaren een nieuwe, onomkeerbare tendens in aantocht, namelijk mobiele
internet via een gsm of geavanceerd telefoontoestel (smartphone). Alleen al het Belgische mobiele
internetgebruik zal volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester
verdrievoudigen tot 28% in 2014. Consumenten willen immers niet enkel
‘zelf’ bepalen welke informatie ze consulteren, ze willen ook bepalen
hoe, waar en wanneer ze dat doen.
Waar staat de vrouw in deze evolutie? Welke vrouwen
beschikken over een iPhone en wat doen ze ermee? Wij hebben de vrouwen
opgesplitst in groepen die overeenkomen met onze magazinetitels, en dit
is het resultaat:
Magazinetitels met een hoger sociaal profiel
kennen een hogere iPhone-penetratie. Feeling vormt hierop een
uitzondering met een relatief lage penetratie van 1,7%, terwijl de
penetratie bij Flair (3,7%) en Libelle (2,4%) boven het vrouwelijk
gemiddelde ligt (1,7%). Uit de studie blijkt ook dat 44% al langer dan
één jaar een iPhone heeft, terwijl 4 op 10 vrouwen toegeeft zich pas
heel recent een iPhone te hebben aangeschaft of het toestel als geschenk
kreeg.
60% van deze vrouwen surft minstens 1 keer per week
via hun iPhone op het internet, vaak via een draadloze
internetverbinding binnen- of buitenshuis. Hierbij consulteren ze
meestal de zoekmachine Google, de sociale netwerksite Facebook of
websites van kranten. Liefst 77 % van de 5.500 ondervraagde vrouwen is
lid van Facebook, waarbij 1 op de 3 ten minste één keer per dag haar
profiel nakijkt. Bij 15 tot 24-jarigen zit 60% via haar iPhone op de
sociale netwerksite. De penetratie van Netlog bij iPhone-bezitters is in
vergelijking met Facebook verwaarloosbaar. Het relatief hoge percentage
bij 55+ doet vermoeden dat ze niet weten waar Netlog voor staat.
Vrouwen die niet mobiel surfen geven aan dat ze de vaste computer
verkiezen boven het mobiel telefoontoestel.
Slechts 1 op 3 vrouwen installeerde een applicatie zelf
De studie toont ook aan dat 60% ooit zelf een
applicatie of “app” op haar toestel installeerde, vaak via het iPhone
beheerprogramma iTunes. Slechts 1 op 3 vrouwen deed dit zelf. Maar
liefst 75% kiest voor gratis applicaties met advertenties boven
betalende.
We mogen dus stellen dat mobiele applicaties in een
sneltrein zitten en dat we een mooie toekomst mogen verwachten voor
alles wat mobiel internet aangaat.