Algemeen14.02.2009

Second Life werkt aan wedergeboorte


Second Life werkt aan wedergeboorte

De
virtuele wereld Second Life werkt aan een facelift. Daarmee hoopt
Linden, het bedrijf achter Second Life, de belangstelling van de
internetgebruiker opnieuw op te krikken. De vernieuwingen zouden de
website gebruiksvriendelijker moeten maken en de bezoeker zich ook
sneller moeten laten thuisvoelen in de virtuele wereld. Second Life
werd enkele jaren geleden binnen gehaald als de toekomst van het
internet en een uniek speelterrein voor marketeers en adverteerders.
Linden werd met Second Life in 2006 zelfs verkozen tot internetbedrijf
van het jaar. Maar even snel taande de interesse van het publiek en
verbleekte de faam van de virtuele wereld en werd Second Life synoniem
voor overroepen technologie. Linden hoopt door de vernieuwing opnieuw
met het vroegere succes aan te knopen.

“Second Life werd
gelanceerd als een platform dat de gebruiker toeliet nagenoeg volledig
zijn wil te doen,” merkt het magazine Brandweek op. “Maar dat maakte
het bijzonder moeilijk om debutanten een goede leidraad mee te geven.
Die dreigde daardoor echter het virtuele pad te verliezen. Door de
veranderingen wil Second Life de gebruiksvriendelijkheid verhogen en
nieuwe bezoekers snel de weg te wijzen, zodat hij verder in de nieuwe
wereld zou kunnen doordringen. In de eerste plaats werd daarvoor
onlangs een nieuwe homepage ontworpen, die er volgens Linden al in
geslaagd is om debutanten aan te zetten om de virtuele wereld verder te
verkennen, omdat de gebruikers nu beter doorhebben wat ze moeten doen.

Second
Life benadrukt steeds een groei gekend te hebben. Het aantal gebruikers
is volgens Linden het voorbije jaar met 31 procent gestegen. De tijd
die in de virtuele wereld werd doorgebracht, zou met 61 procent zijn
gestegen. “Maar de groei was niet meer zo groot als in de
beginperiode,” geeft Tom Hale, chief product officer van Linden, toe.
“Met de vernieuwing wil Second Life een breder publiek aanspreken dan
alleen maar early adopters en technologie-fanaten. “De eerste
resultaten zijn veelbelovend. Sinds de nieuwe homepage op kerstavond
werd geïnstalleerd, zijn bezoekers meer geneigd om terug te komen en
meer tijd door te brengen in de virtuele wereld.” In een volgende stap
zal de bezoekers ook verder geleid worden aan de hand van de interesses
die hij heeft opgegeven en waarbij hij in contact wordt gebracht met
gelijkgestemden.

[Bron: Managing 21]