SEO : The Google, the Bad & the Ugly

Vorig artikel Volgend artikel

SEO : The Google, the Bad & the Ugly

Reeds jaren wordt er druk gediscussieerd over de pro's en de contra's over SEO, Google en andere zoekmachines tussen gebruikers, online marketeers en internet marketing agencies. Dimitri Claerbout van Yonego geeft zijn eigenzinnige kijk op dit onderwerp. Ongetwijfeld gaan hier messcherpe en gewaardeerde reacties op verschijnen, vermoed ik ;-)

The Bad

Angeleyescleef2

 Ik doe niet aan SEO, want…

Online marketeers gaan, net zoals iedereen anders, wel graag eens een glaasje drinken. En allen kennen we wel de situatie, als we er zelf al niet spontaan over begonnen waren, waarin iemand ons vraagt: “hé, wat doe jij nu precies van werk?”

De laatste dagen passeerden er nogal wat tweets en blogs die er mij fijntjes op wezen dat we dan best niet “SEO” antwoorden. Want SEO heeft blijkbaar nog steeds een vreemd smaakje…

Google is mijn vijand!

Zo wist Barry Adams me te verrassen met zijn artikel “SEOs: Google is not your friend”. In dit lijvige stukje leesvoer (http://www.greatwebsitesblog.com/2011/01/google-is-not-your-friend/) stelt hij dat er een eeuwig conflict bestaat tussen de SEO’ers enerzijds en de zoekmachines aan de andere kant. SEO gaat volgens hem over het beter laten scoren van websites in de zoekresultaten, en zover ben ik bereid te volgen. Om te vervolgen dat een zoekmachine optimalisatie in principe het zelfde is als “how Google has ranked these sites is not correct. Let me fix that.” In dit laatste citaat kan ik me geheel niet vinden.

Verder in het artikel verwijst hij naar Matt Cutts en zijn positie als hoofd van Google’s Webspam team. Volgens Adams is Matt als meest bij SEO betrokken Google figuur tegelijk ook bezig met de bestrijding van spam in de SERP’s, en vertolkt dit Google’s visie op ons online marketers, letterlijk: “Google sees us as its enemy.”

Ik doe Google’s werk!

Volgens Adams heeft Google begrepen dat SEO’s er zijn om te blijven, en kunnen die vervelende jongens maar beter iets gaan doen waar Google ook wat aan heeft. En dus zijn alle guidelines, blogs en video’s van Matt, het webmaster helpcentrum enz. niet meer dan propaganda voor de nieuwe internet orde van Google. We worden door de duistere discipelen van Mountain View aangespoord om hun werk voor hun te doen, en hen makkelijk indexeerbare, spamvrije websites aan te bieden.

 

The Ugly 

Ugly1

 Nieuwe uitdagingen voor SEO’ers

Google’s nieuws over nieuwe maatregelen tegen content farms werd dan weer in tweets en comments allerhande genoemd als een uitdaging voor SEO’ers. Even terzijde, het lijkt intussen om een wijziging aan het algoritme te gaan om sites met lage kwaliteit en scrapersites beter te weren.

Uiteindelijk bleek het dan nog om een heel beperkte lancering te gaan want:  “This was a pretty targeted launch: slightly over 2% of queries change in some way, but less than half a percent of search results change enough that someone might really notice. The net effect is that searchers are more likely to see the sites that wrote the original content rather than a site that scraped or copied the original site’s content.” (http://www.mattcutts.com/blog/algorithm-change-launched/). Maar we weten uit al het voorgaande dat Matt ons enkel tracht te manipuleren, niet?

Op welke manier je “uitdaging”, “SEO” en “content farm” in één zin krijgt anders dan “als SEO’er tracht ik met unieke content en een goede optimalisatie boven content farms te ranken en dat is jammer genoeg soms een ware uitdaging” is mij ook niet geheel duidelijk. Zo zal je maar een site rond beschuitjes maken en een handleiding over het eten van een beschuit aantreffen.  Als er iemand graag weet hoe je een beschuit kan eten, dankzij @beyondcontent weten we het:  http://www.ehow.com/how_2222577_eat-biscuit.html . Bij Blekko is ehow al niet meer te vinden, het is nog even wachten voor Google de – uiteraard uiterst kwaadaardige – beslissing neemt om ons de toegang tot dergelijke levenswijsheid te ontzeggen. En dan is het maar hopen dat we geen trek in biscuits krijgen!

Wat hebben we nu geleerd?

Sospiet

Om het zoals een bekende televisiekok uit te drukken; wat hebben we vandaag geleerd?

-          SEO gaat over het “verbeteren” van “hoe Google sites rankt”

-          Google is de vijand, en wij zijn de vijand van Google

-          Google richtlijnen en tools zijn te negeren, want manipulatieve propaganda

-          Content terugvinden bij de daadwerkelijke auteur is een slechte zaak

-          Hoe u een biscuit dient te eten. (Maak een bookmark, de drang naar een biscuit kan altijd onverwacht opduiken en je weet niet zeker of je dit dan via Google wel nog terug kan vinden!)

 

The Google

 

Seektruth

 Ik doe toch aan SEO want… ik doe aan online marketing!

Marketing gaat, simpel gezegd, om het stimuleren van de verkoop. Om die te stimuleren bereik je dus best de juiste personen op het juiste moment met de juiste boodschap. Als we dit op online marketing toepassen zouden we dit kunnen vertalen als de juiste zoekers naar het juiste aanbod op de juiste website op het juiste moment brengen.

Er is dus meer dan enkel “zoekers”. Wie enkel zou afgaan op een artikel als dat van Adams of uitschieters zoals content farming of scraping daadwerkelijk als vormen van (of uitdagingen voor) SEO zou beschouwen, zal niet de impressie hebben dat er met SEO ook maar één relevante bezoeker te rapen valt.

De juiste boodschap

Seo

SEO is een middel om geïnteresseerde zoekers naar de juiste website te brengen. De juiste website is uiteraard de onze of die van onze klanten. Een goede online marketeer zal zorgen dat die website ook de juiste is. Het heeft immers geen zin je tijd of het budget van je klanten te gaan wijden aan een goede ranking voor een product, als het op de site niet beschikbaar is, niet vlot besteld kan worden enz. Als je een product verkoopt als retailer, vertel dan waarom we dat product moeten kopen, waarom we het nu moeten kopen en vooral waarom we het bij jou moeten kopen!

Stel, je krijgt een glossy folder van Dell in de brievenbus, en de beschrijvende tekst bij de nieuwe Inspiron laptop is eigenlijk een beschrijving van de nieuwste Macbook, waarin het woord overal vervangen is door Inspiron. Of, in de folder staan 5 laptops, elk met een identieke begeleidende tekst waarin enkel het modelnummer is aangepast…

Koop je als consument iets uit bovenstaande folder? Steek je als producent je marketingbudget in een bedrijf dat dergelijke concepten aan je voorlegt? Toon je met trots als marketeer je folder aan je vrienden? Nee dus !!  waarom zou er dan een reden zijn om dit online wel toe te passen?

Stel je producten voor met een unieke wervende boodschap, zorg voor een unieke belevenis voor je bezoekers en maak het gemakkelijk om iets te bestellen. Om nog maar eens de oudste SEO wijsheid van de wereld te herhalen, “content is king”. Een website met unieke wervende teksten, duidelijke USP’s en een goede service heeft geen nood aan gekopieerde content, kunstmatige ingrepen en hoeft geen schrik te hebben van Google.

Niet de vijand dan?

Goog

Google is niet de vijand. Google is een middel om de zoekende consument naar jouw verhaal te brengen. En Google kan je best vergelijken met jezelf. Jij hebt geen interesse in de folders uit het voorbeeld hierboven, en Google heeft ook geen boodschap aan het online equivalent. Google je vijand noemen omdat het min of meer dezelfde kwaliteitseisen wil hanteren als jijzelf kan je minstens hypocriet noemen.

De guidelines en tools helpen bij het bouwen van een technisch correcte website met unieke inhoud. Als die inhoud dan ook nog goed in elkaar steekt en een goed aanbod heeft, dan ga je vanzelf goed ranken in Google. Natuurlijk, er moet over de juiste onderwerpen geschreven worden, er moeten links liggen, de meta beschrijvingen moeten uitnodigen tot een bezoek aan de website vanuit de SERP’s enz.

Wie een dergelijke website heeft, plukt daar vooral zelf de vruchten van. Voor Google is het leuk zijn bezoekers naar een dergelijke kwaliteitswebsite te sturen, niet meer of niet minder.  Iemand met een dergelijke website is immers geen bedreiging voor Google, maar levert wel wat uiteindelijk het belangrijkste product van Google is : relevante, goede organische resultaten.

Minder klagen, meer optimaliseren

Bbut4

SEO is een middel, geen doel. Hoge rankings zijn maar nuttig als ze ook de juiste bezoekers naar het juiste aanbod helpen te brengen. Wie een goed aanbod brengt met unieke content zal in Google en vergelijkbare zoekmachines een leuke middel vinden, maar ook niet meer dan een middel.

Wie uit is op snelle winst, niet creatief wil zijn, teksten leent enz. zal steeds meer en meer problemen hebben met Google. De personen die klagen over Google, over de attitude van Google naar SEO toe of problemen hebben met het afstraffen van scrapers of content farms beschikken waarschijnlijk niet over een correct geoptimaliseerde website met unieke en goede inhoud.

Beschouw Google gewoon als de zoveelste bezoeker, en optimaliseer je site in de eerste plaats voor de gewone bezoeker. Een gewone bezoeker is iemand die graag via hyperlinks met een duidelijke beschrijving navigeert, graag iets te lezen heeft op een pagina, geen zin heeft om allerlei plugins te installeren en hetzelfde woord geen 35 keer in dezelfde tekst wil lezen. 

Niet zo onlogisch allemaal, toch?

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies