Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Met het HyperText Transfer Protocol Secure of kortweg HTTPS-protocol worden de gegevens op je website beveiligd. HTTPS wordt vaak gebruikt bij online betalingen of internetbankieren. Maar welke punten hebben een impact op je Google scores bij het omzetten van je bestaande website naar een beveiligde omgeving?
Eerst en vooral, je kunt zowel een HTTPS als een HTTP website positioneren in Google als je het goed aanpakt, want er zijn toch een aantal punten waarmee je rekening moet houden:
- Een HTTPS en een HTTP website zijn twee totaal verschillende websites. Zorg dus na de omzetting voor zoekmachine vriendelijke 301-redirects van je oude HTTP webpagina’s naar je nieuwe HTTPS versie.
- HTTPS websites vragen meer werk van je webserver, waardoor de downloadtijd vertraagt. Zorg er dus zeker voor dat je certificaten steeds “geldig” zijn.
- Implementeer enkel een HTTPS waar écht nodig. Via het uitsluitingsbestand robots.txt kan je ook perfect aan Google zeggen welke beveiligde webpagina’s bijvoorbeeld niet geïndexeerd mogen worden.
Stel steeds bij aanvang van je omzetting de vraag: welke content zit er achter die HTTPS?
En heeft deze content echt een login nodig?
Aansluitend bij mijn tweede punt: Google-guy Matt Cutts maakte vorige week tijdens PubCon in Las Vegas nog bekend dat Google in de toekomst mogelijk de snelheid van een website gaat meenemen om websites te ranken in de zoekresultaten!
Wie nog nooit van Matt Cutts gehoord heeft, mag snel boete doen op zijn blog.