Algemeen28.12.2009

SMC 2009: Looking beyond the horizon


SMC 2009: Looking beyond the horizon

Na de middag betrad Duco Sickinghe (CEO Telenet) het podium. Hij nam de tijd
om de snelle groei van het bedrijf in de laatste tien jaar te schetsen. Zoals
hij al vaker deed, herinnerde Sickinghe er even aan dat “de kabel” en “het
bedrijf Telenet” tien jaar geleden nauwelijks iets voorstelden en dat het
bedrijf in 2002 bijna failliet ging.

De CEO overliep de verschillende
producten van het bedrijf en de marketing die er rond groeide. Volgens de topman
is vaste telefonie in België nog steeds zeer populair bij -25-jarigen en jonge
gezinnen, “op voorwaarde dat je het hen aanbiedt”.

 

Daarna sneed hij de mobiele strategie aan, waarbij hij vertelde dat Telenet
doelbewust niet de marketingstrategie van de drie grote operatoren volgt om
gratis trafiek weg te geven. Die operatoren hebben een eigen netwerk en moeten
daar niet voor betalen, Telenet wel. Dat geld konden we beter besteden aan het
weggeven van gsm toestellen bij een abonnement.  Sickinghe vond de reactie van
de Vlaamse consumentenorganisatie Test-Aankoop (die dergelijke koppelverkoop
slecht voor de klant vond) “onbegrijpelijk”. Nochtans dachten duizenden klanten
daar duidelijk anders over.

Verder had de topman het over de moeilijke keuze waar televisie-omroepen
momenteel voor staan. Sickinghe toonde op een grafiek aan dat “offline televisie
duidelijk aan het groeien is. Broadcasters blijven wel relevant, maar steeds
meer mensen nemen programma’s digitaal op om ze later te bekijken.

Tenslotte haalde hij de opkomst aan van nieuwe zenders die slechts
digitaal te bekijken zijn, zoals de nieuwe zender van Studio
100 . Het was een
nauwelijks verholen oproep aan de marketeers in de zaal om hun budgetten te
verschuiven van klassieke free-to-air televisie naar het digitale platform…

(Verslag van het 28ste
internationale stichting marketing congres
(smc2009) op vrijdag 4 en
zaterdag
5 december 2009)