Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Professor Marion Debruyne van de Vlerick Leuven Gent Management School sloot
de eerste congresdag van het 28ste internationale stichting marketingcongres af.
Ze legde uit wat het grote succes verklaarde van het personality magazine Goedele. Een
maandblad dat rond de figuur van Goedele Liekens werd gebouwd. De Vlaamse
tv-diva bleek uiteindelijk ook in de zaal in een felrood kleedje te zitten.
Het blad van Sanoma Magazines verkocht
na amper enkele maanden al bijna 60.000 stuks, goed voor een vijfde plaats op de
Vlaamse maandbladenmarkt. Dit leverde meteen het bewijs dat personality
magazines (al langer een fenomeen in Amerika en Nederland), ook in België
geliefd zijn. “Het merk is hier een persoon, en dat laat toe dat men er een
echte band mee kan voelen”, iets wat marketeers vaak op een meer kunstmatige
manier proberen te bereiken legt Debruyne uit. Uitstekende voorbeelden zijn “de
Joeri” van Jim Mobile of “Cora” van Mora.
Bovendien staat deze persoon, en dus ook het merk, ergens voor: Goedele is
een vrouw van de wereld, ze staat voor veelzijdigheid, passie, nieuwsgierigheid,
avontuur,… En ze heeft 100% naamsbekendheid. Sanoma slaagde er vlekkeloos in
om het evenwicht te vinden tussen verschillende soorten innovaties. “Goedele
paste niet in de klassieke vakjes van Sanoma. Het wordt intern geleid door het
duo Goedele Liekens en Danny Ileghems, die vooral bekend is als
onderzoeksjournalist. Ook externe processen werden aangepast aan het blad: de
klemtoon werd gelegd op abonnementenwerving. Er werd geëxperimenteerd met de
online verkoop van nummers en met nieuwe formules voor adverteerders.
Goedele vindt het vooral een uitdaging om te blijven verrassen: “We moeten
oppassen voor sjablonen, het gevaar is dat we alleen nog maar rubriekjes gaan
invullen”. Zo zal er in januari een blad uitkomen, dat gaat over (filmregisseur)
Erik Van Looy: “Een éénmalige mannen-Goedele”.
(Verslag van het 28ste
internationale stichting marketing congres (smc2009) op vrijdag 4 en
zaterdag 5 december 2009)
#f1230#