Social Media Expert:een kat in een zak?

Vorig artikel Volgend artikel

Social Media Expert:een kat in een zak?

De laatste tijd zwelt de kritiek op Social Media Experts exponentieel aan.  Vooral de traditionele media proberen Social Media consultants af te doen als zelfverklaarde experten, als nepgoeroes.  Is deze kritiek gegrond en waar komt deze vandaan?

Social Media als één van de communicatiekanalen

Voor vele grote online communicatiebureau's is social media een nieuw kanaal, een nieuw communicatiemiddel, geworden om hun klanten en diens klanten te bereiken.  Uiteraard is het nutteloos om een blog op te starten als je geen inhoud hebt om te schrijven.  Uw boodschap moet nieuwswaarde bevatten voor je deze online kan plaatsen.  Informatie over uw producten/diensten aangevuld met informatie over de sector, over tendensen, ...

Bij voorkeur is iemand die zich bezighoudt met social media ook iemand die een marketingachtergrond heeft.  Een online marketing expert en een social media expert zijn twee verschillende functies, maar om een goede social media expert te zijn moet je ook een inzicht hebben in de markt en hoe je deze kan beïnvloeden met de nieuwe mediakanalen.  De uitwisseling van ideeën en standpunten tussen een online marketeer en een social media consultant vormen vaak een bron aan nieuwe campagnes.

Social Media als schietschijf

Omdat Social Media niet iets is wat je kan studeren of waarin je jezelf kan bewijzen (diploma's, certificaten, ...)  Dus de kritiek dat een Social Media Expert een hol begrip is, heeft wel ergens een basis.  Jan-met-de-pet kan zich ook Social Media Expert noemen.  Maar iemand die dagelijks verschillende blogs bezoekt, die zelf blogposts schrijft, die zich mengt in discussies en debatten, die events rond social media bezoekt, die frequent twittert, ... kan je toch moeilijk Jan-met-de-pet noemen.

Social meid ais geen exacte wetenschap, maar is een communicatieverantwoordelijke of account executive dat wel?  Uiteraard lopen er ook in deze media cowboys rond, maar op termijn komen de goede mensen altijd wel bovendrijven.  Dat is het grote voordeel van de social media.  Je kan al snel de kwaliteit van iemand beoordelen aan de hand van zijn blogposts en commentaren.

De schutter

De grootste kritiek komt vanuit de traditionele media en de reclamebureaus die het licht nog niet gezien hebben.  De traditionele media en journalisten zien hun marktaandeel vervagen tegen online nieuwplatformen en mensen die zelf artikels beginnen te schrijven.  De verkoop van kranten daalt ten nadele van de jobs bij de uitgevers.  Dus het is te begrijpen dat deze media reageren op deze nieuwe fenomenen. Is het onbegrip, machteloosheid of jaloezie.  Langs de andere kant ligt hier voor hen ook een opportuniteit klaar (kijk naar de Twitterfeed en de iPhone-app van De Standaard).

Ook kleine reclame- en marketingbureaus mengen zich vaak in deze kritiek.  Ook voor hen zijn de social media een smet op hun bestaan.  De inkomsten hieruit zijn namelijk miniem en vaak vergt het van hen wel een grote investering om mee te zijn met alle nieuwe technologiën en terminologiën.  Vaak staan zij hopeloos achter en zien zij de achterstand alleen maar groeien en moeten met lede ogen toekijken.  Het is waar dat het voor hen ook moeilijke tijden zijn en zij ook voor zichzelf moeten bezinnen welke richting zij uitgaan.  Want dat de traditionele media en reclamekanalen aan marktaandeel moeten inboeten staat als een paal boven water.

Conclusie


Hoewel er veel jaloezie en achterdocht is, zullen alle kritikasters hun ongelijk moeten toegeven, de immense groei van Social Media is niet te stoppen.  Marketing en communicatie waren voor veel bedrijven en zijn nog steeds voor veel bedrijven een verliespost (tegen beter weten in).  En ook social media zal in deze schuif belanden.  Maar die bedrijven die het meest investeren in marketing en communicatie zijn ook het grootst geworden, en dat zal ongetwijfeld bij Social Media net het zelfde geval zijn.

En zoals met marketeers ook het geval is, zullen er rotte appels rondlopen die enkel aan hun eigen portefeuille denken, maar ik ben er van overtuigd dat op termijn de goede appels toch gaan drijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies