Social media forum: How to make money using social media?

Vorig artikel Volgend artikel

Social media forum: How to make money using social media?

Donderdag 3 december 2009 organiseerde Best of Publishing in het stijlvolle Brusselse 5-sterrenhotel "Le Méridien" de allereerste editie van het "social media forum" met Clo Willaerts als moderator. Clo Willaerts (Sanoma Magazines) was zelf één van de vele sprekers naast Evan Van Lissum (The parking lot), Didier Ongena (Microsoft), Kim Leunen (S2Media), Pierre Portevin (BlueKiwi), Inge Wiame (Netlog), Bart De Waele (Talking Heads), Tom Remans (Luon), Nico Henderijckx (Sony VIAO - Nascom) en Charles E. Crouch (Lector Boston University).

Na een korte introductie startte Clo met haar eigen presentatie over "How to make money using social media" met het statement: "There's no such thing as a social media expert".

 

Volgens Clo Willaerts zijn er 4 typen die geld proberen te slaan uit social media.


1) Spammers: Wanneer je op een advertentie als "easy way to make money" klikt, wordt je doorverwezen naar een video die je alles over "how to make money using social media" zal uitleggen. Echter moet je eerst betalen voor je de video kan bekijken en doet het videofilmpje niet anders dan mensen aanzetten tot spamming.

2) Developers: "You can not beat Google, Twitter or Facebook, they're inventing new things each day!". Wat je op facebook of twitter plaatst, blijft op het internet rondzwerven. Mensen hebben tools nodig om hun privacy te beschermen, maar deze ontbreken momenteel.

3) Businesses: Bedrijven moeten altijd het "consumer decision journey" model (McKinsey) in het achterhoofd houden wanneer ze beslissingen maken en met hun doelgroep communiceren.

"If you do not pay attention to angry customers, you are not selling well. Never forget that they might influence others!

Social media & koopbeslissingen:

customer decision journey                                   social media
* Trigger -> initial consideration                -->       get connected
* Active evaluation                                   -->       get considered
* Moment of purchase                               -->       get chosen
* Postpurchase experience                        -->       get recommended

4) Individuals: Eén van de beste voorbeelden zijn bloggers. Er zijn momenteel een massa bloggers die een hele hoop content verspreiden. Echter… met content “alleen” kom je er niet. Die content moet in een bepaalde context staan en moet betrouwbaar zijn, alleen dan is er een mogelijkheid om er munt uit te slaan. Niemand is immers geïnteresseerd wat je op twitter doet: Dat je op het toilet zit, interesseert niemand, tenzij je voor Van Marcke (wc’s) reclame wil maken! Je hebt dus steeds een verhaal nodig om de aandacht van de mensen te trekken! Vertrouwen is één van de belangrijkste waarden binnen social media! 

Het maakt weinig uit of je nu 4593 twitter followers en/of 734 facebookvrienden hebt, alles draait immers rond relaties! Alleen wanneer je een goede relatie hebt met je twitter-/facebook publiek, biedt je content meerwaarde.

Klik hier als je haar powerpoint presentatie (pdf) wil bekijken.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies