Sociale media en interne communicatie: huilen met de pet op?

Vorig artikel Volgend artikel

Sociale media en interne communicatie: huilen met de pet op?

Interactieve kanalen zoals e-mail worden niet alleen gebruikt voor interacties met partners, prospects en klanten. Ook voor de communicatie binnen het bedrijf en het verbeteren van de productiviteit zijn ze essentieel. Managers die hun medewerkers willen informeren en engageren, zullen trouwens ook moeten beginnen kijken naar sociale media.

Uit een recent onderzoek van ondermeer de International Association of Business Communicators Research Foundation blijkt namelijk dat 33% van de Amerikaanse ‘business communicators’, zeg maar (interne) communicatieverantwoordelijken, occasioneel gebruik maakt van social media om met hun werknemers te communiceren. Twaalf procent van de respondenten doet het zelfs frequent. Toch zijn sociale media niet de belangrijkste media voor interne communicatiespecialisten

Uit de studie, de “Employee Engagement Survey” die ongeveer 900 communicatieprofessionals ondervroeg, blijkt namelijk dat e-mail met 83% “frequent gebruik” nog veruit de belangrijkste manier is om te communiceren met werknemers. Op de tweede plaats volgen intranets met 75% frequent gebruik.

Face-to-face meetings staan op drie met 54% van de respondenten, websites staan op vier met 47%. Sociale media staan op tien en moeten nog ondermeer gedrukte bedrijfskranten, virtuele meetings en video laten voorgaan.

Corporate blogging mainstream? Vergeet het!

Opvallend is dat, ondanks het feit dat ze al lang bestaan als communicatie- en informatiebron, blogs relatief weinig worden gebruikt door bedrijven. Slechts 38% van de bedrijven heeft een blog maar 29% is wel van plan blogs uit te rollen in de toekomst. Noot: het gaat hierbij over het gebruik van blogs voor zowel interne als externe communicatiedoelen.

Zelfs populaire en openbare sociale netwerken worden vaker gebruikt dan blogs (intern en extern). Zo zegt 45% van de ‘business communicators’ nu Facebook te gebruiken en is 17% van plan dat te doen. 44% gebruikt Twitter en 18% wil het micro-blogging platform in de toekomst inzetten.

Blogging is duidelijk nog niet besteed aan veel bedrijven, zelfs voor interacties met klanten en prospects. Doodzonde eigenlijk dat, terwijl iedereen de mond vol heeft over sociale media, blogs – die social media hubs zijn – geen evidentie zijn voor elk bedrijf. Er is duidelijk nog werk aan de winkel. Aangezien het om een Amerikaans onderzoek gaat, kunnen we er gerust van uitgaan dat blogs in eigen land nog meer stiefmoederlijk behandeld worden. Begrijpe wie kan.

Het gebruik van sociale media is vooral laag bij topmanagers. Hoe “hoger” de functie van de bevraagde “business communicators” binnen het bedrijf, hoe minder ze gebruik maken van sociale media.

Het onderzoek vond ook dat weinig bedrijven formele social media policies hebben, zowel op het vlak van het gebruik van interne sociale media (32%) als van externe sociale media (41%).

32% van de bevraagde communicatieprofessionals zegt dat het bedrijf waar ze werken, zelden of nooit activiteiten organiseren om naar hun werknemers te “luisteren”. Dat staat in contrast met de belangrijkste doelstellingen die de bevraagden nastreven door hun werknemers te engageren.

Die doelstellingen zijn immers het verhogen van de productiviteit (66% van de respondenten) en het behoud van hun meest getalenteerde medewerkers (65%).

Tot slot zegt 33% van de respondenten wel interne sociale netwerken te gebruiken voor interne en externe doeleinden en nog eens 31% is van plan dat te doen.

Het is niet duidelijk in welke hoe het gebruik van die interne sociale netwerken is opgesplitst tussen interne en externe communicatie. Ook is het niet duidelijk of interne sociale netwerken werden mee opgenomen in de categorie intranet.


J-P De Clerck (@conversionation)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies