Algemeen31.10.2008

Sociale netwerken verboden terrein voor marketeers


Sociale netwerken verboden terrein voor marketeers

Sociale netwerken zijn voor vrienden en mogen geen platform worden voor
reclame. Dat zeggen netwerkgebruikers tussen achttien en vierendertig
jaar. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het Center for Media
Design (CMD) van de Ball State University. Marketeers moeten er volgens
de onderzoekers dan ook niet vanuit gaan dat een medium dat door
consumenten gebruikt wordt om met elkaar te communiceren, ook geschikt
is om die consumenten met reclame te benaderen. Deze consumenten willen
wel met e-mail en direct mail benaderd worden, maar niet op sociale
netwerken.

“In
hun communicatie met familie en vrienden geeft de meerderheid van het
publiek nog altijd de voorkeur aan telefoon boven e-mail,” stippen de
onderzoekers verder aan. “Deze voorkeur wordt nog groter naarmate de
leeftijd van de respondent stijgt. Toch blijkt 8 procent van de
65-plussers gebruik te maken van sms-berichten en 4 procent heeft zich
aangesloten bij sociale netwerken. Anderzijds blijkt dat 42 procent van
de tieners een voorkeur heeft voor sms-communicatie, maar toch zegt 62
procent promotionele aanbiedingen liefst met e-mail te krijgen. Slechts
één procent verkiest daarbij e-mail.”

Vooral studenten stellen
volgens de onderzoekers absoluut dat private communicatiekanalen, zoals
mobiele telefonie en sociale netwerken, voor marketeers verboden
terrein zijn. “Ook jonge gezinnen maken ruim gebruik van sociale
netwerken en sms-verkeer, maar ook daar ziet men een voorkeur voor
direct mail en e-mail als marketingkanaal,” stippen de onderzoekers
aan. “Zelfs bij de gepensioneerden zegt 94 procent bij een aankoop
beïnvloed te zijn door één of andere vorm van direct marketing. Het is
voor marketeers dan ook heel riskant om persoonlijke
communicatiekanalen te gebruiken voor commerciële boodschappen.”

[Managing21]