Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Sociale
netwerken hebben de voorbije twee jaar een groei van 93 procent gekend.
Ze zullen door de economische crisis nog aan belangrijkheid winnen en
een aantal mogelijkheden creëren voor online reclame. Dat blijkt uit
een rapport van het onderzoeksbureau Netpop Research. Sociale media
zullen volgens de onderzoekers in de huidige economische crisis
dezelfde rol spelen als de televisie tijdens de Grote Depressie van de
jaren dertig van de voorbije eeuw. Daarbij wordt opgemerkt dat de groei
van sociale netwerken nog altijd aan het versnellen is en de banden die
de gebruikers ontwikkelen met vrienden en groepen van gelijkgestemden
nog maar pas begonnen zijn om een nieuw gedrag te creëren. Daarbij
wordt gezegd dat ook bedrijven hier moeten aanwezig zijn om contact te
houden met hun publiek.
“Merken die nu experimenteren met reclame op sociale media, zullen
het best geplaatst zijn om daarvan tenvolle de vruchten van te plukken
wanneer de economie weer opnieuw aantrekt,” voeren de onderzoekers aan.
“Het is te begrijpen dat marketeers zich ontgoocheld voelen door de
matige prestaties van standaard online reclameformats in sociale
media-omgevingen, maar die pogingen zijn ook beperkt gebleven tot de
bekende, traditionele online reclamevormen, zoals display-reclame.
Marketeers moeten deze omgeving echter leren begrijpen en een nieuwe
reclame-benadering ontwikkelen. Dat zal van steeds groter belang
worden, want de consumptie van sociale media blijft stijgen. Alleen al
door de economische recessie zullen mensen onder meer online gaan om
hun persoonlijke situaties te bespreken.”
Uit het onderzoek blijkt de Verenigde Staten 105 miljoen actieve
gebruikers van sociale media, die foto’s online plaatsen, blogs
onderhouden of producten bespreken, telt. Dat is 76 procent van alle
Amerikaanse breedbandgebruikers. “Bovendien blijken 40 miljoen
gebruikers geregeld bijdragen te leveren op sociale netwerken en steeds
meer tijd online te besteden aan het onderhouden van online contacten,
zowel individueel als in grote groepen,” wordt er opgemerkt. “Dat geeft
duidelijk een verandering aan in de content die de burger consumeert en
hoe hij van een dagelijkse gebruiker evolueert tot een promoter of
beïnvloeder.” Sociale netwerkers gebruiken vooral zoekmachines,
merkensites, exclusief online retailsites en veilingsites om informatie
rond aankopen te zoeken. Daarbij zegt 6 procent ook sociale
netwerksites in te schakelen.
Netpop Research zegt dat sociale netwerkers in de Verenigde Staten
vooral vrijgezel en vrouw zijn en in de leeftijdscategorie tussen
achttien en negenendertig jaar zit. De sociale netwerk heeft gemiddeld
per week 18 persoonlijke contacten en 110 contacten in groepsverband.
Een gemiddelde sociale netwerker besteedt 36 procent van zijn online
tijd aan interactieve activiteiten. Bij de andere internetgebruikers is
dat 29 procent. Sociale netwerkers blijven diverse communicatiemiddelen
te gebruiken, waaronder instant messaging, texts, blogs en microblogs.
Verder wordt gesteld dat sociale netwerkers ook veel meer geneigd zijn
om online te winkelen dan de gemiddelde internetgebruiker. Gemiddeld
koopt een sociale netwerker voor 101 dollar online per maand, tegenover
80 dollar voor de gemiddelde gebruiker.
[Gebaseerd op: Managing21]