Algemeen24.06.2009

Sociale netwerken zijn voor mensen, niet voor producten


Sociale netwerken zijn voor mensen, niet voor producten

Zo
lang als er sociale netwerken als Facebook en MySpace bestaan, hebben
bedrijven getracht ze om te vormen tot verkoopskanalen. Ze zijn daar
niet in geslaagd en zullen er ook nooit in slagen en dat voor redenen
die iedereen die al eens op de bewoonde wereld rondloopt
vanzelfsprekend zal vinden.

Uit recent onderzoek van Knowledge Networks blijkt dat sociale netwerken povere
marketingkanalen zijn. Minder dan 5% van de regelmatigste bezoekers van
sociale netwerken zegt op deze sites op zoek te gaan naar informatie
omtrent producten. En amper 16% zegt makkelijker een product te zullen
kopen van een bedrijf dat op sociale media heeft geadverteerd.

Sociale netwerken zijn er om sociale contacten te leggen, niet om
zaken aan je vrienden te verkopen. In de niet-virtuele wereld deel je
ook geen reclamefolders uit wanneer je je vrienden op straat ontmoet,
want zo gaan vrienden niet met elkaar om. En ook in de onlinewereld is
het niet de manier waarop vrienden met elkaar omgaan. Dat betekent niet
dat er voor artiesten en muzikanten op sociale netwerken geen plaats
zou zijn. Meestal hebben deze mensen sowieso al hun schare fans en
weinigen onder ons hebben een probleem met een bescheiden vorm van
promotie. Maar verkoopsverhaaltjes van grote bedrijven als Coca Cola en
IBM hebben hier hun plaats niet. Mensen gebruiken sociale netwerken om
contacten te leggen met mensen, niet met producten.

[Bron: Marketwatch.com]